Szombathelyen érdekes átalakuláson ment át a 446 514 pályaszámú Jenbacher-ikermotorkocsi. Hivatalosan persze a 1446 514 és 2446 514 számozású egységekről van szó. Az első ilyen ikermotorkocsit még 1996-ban vette a GYSEV, majd 2012-ben megvásárolta az ÖBB-től mind a hat 5147-es sorozatú járművet. Ha már ezt boncolgatjuk, akkor említsük meg, hogy 1995-1996 között két vadonatúj 5047 sorozatú motorkocsit is vett a vasúttársaság, melléjük 2011-ben és 2012-ben érkezett még hét egység használtan, Ausztriából.

A bekékült 514-es Jenbacher Szombathelyen (fotók: Szalmer István)

Úgy tűnik, hogy a villamosítások és a Flirt-motorvonatok beszerzése után a dízelmotorkocsik egy része már nélkülözhető, ezért a MÁV-Start bérel majd – vélhetően a tavaszi menetrendváltástól – két iker-motorkocsit a GYSEV-től. A közhiedelem szerint a másik bekékülő jármű a 446 516-os lesz és a Jenbacherek a 11-es vonalra fognak kerülni. Ennek van előzménye, a Bakonyvasút szövetség szervezett már ilyen próbamenetet és régóta nyúzza a Startot, hogy kényelmesebb vonatokat közlekedtessen a festői Cuha-völgyben.

Az bizonyos, hogy a légrugózású, kényelmes ülésű Jenbacherek emelnék az utazás komfortját, azonban a felszállás ezekre a motorkocsikra sem könnyebb, mint a Bézékre vagy a mozdonyos szerelvényre. A puding próbája az evés, lássuk tehát, hogy miként válnak majd be az ikermotorkocsik a MÁV-Start használatában! Az üzemeltetés egyes kérdéseiről megkérdeztük a vasúttársaságot, válaszukra a hétvége miatt néhány napot várni kell. Amint többet tudunk, frissíteni fogjuk cikkünket. Amennyiben valóban Győr és Veszprém között fognak ingázni, akkor logikus lenne, hogy a járműveket továbbra is Sopronban tartsák karban.

Az 514-es Berényi forgalomba állásáig viszont még el fog telni némi idő. Először Sopronba vontatják, hogy gépészetileg is helyre rakják. Aztán, ha még nem jött el az átadás ideje, még a GYSEV-nél is szolgálhat új köntösében. Amúgy ez volt korábban az egyetlen iker-egység, amit a soproniak nem festettek át zöld–sárga színekbe. Talán azért is, mert ő volt az összes közül a legrosszabb állapotban és esedékes volt a főműhelyi felújítása.

A tulajdonos – egyelőre mindenképp – marad a GYSEV, a feliratok szerint

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!