Frissítés: mutatjuk a MÁV kora délutáni közleményét az ügyben.

Június elsején a H6-os (ráckevei) HÉV-vonalon egy Siemens Desiro típusú dízelmotorvonat közlekedik tesztjelleggel. A MÁV-HÉV és a MÁV-Start által kidolgozott és hatóságilag engedélyezett próbameneten a szerelvény utasokat nem szállít.

A H6-os vonal állomásain péntek reggel és délelőtt HÉV-re várakozó utasok számára meglepő lehet, hogy a zöld szerelvény helyett piros színű, dízelüzemű motorvonat fog elhaladni. Azonban az utasok erre a járatra nem szállhatnak fel, mert próbajáratként közlekedik a MÁV-HÉV és a MÁV-Start együttműködésének részeként.

A hatóságok által is engedélyezett próbamenetre induló, két egységből álló Desiro motorvonat a Budapest–Kunszentmiklós-Tass vasútvonalról Soroksári út állomásnál halad át a HÉV-pályára. A próbamenet során vizsgálják a jármű, a vasúti pálya és annak környezetének a kapcsolatát, kölcsönhatását. A csúcsidőn kívüli próbamenet nem befolyásolja sem a vasúti, sem a HÉV-járatok menetrendjét.

Egyelőre nincs tervben, hogy a – főként a lajosmizsei, az észak-balatoni és (a villamosítás előtt) az esztergomi vonalon megszokott – dízelmotorvonatok rendszeresen utasokat szállítsanak a HÉV-vonalakon. A teszteléssel az a cél, hogy a tapasztalatok révén gyorsan élesíthető technológiai terveket, megoldásokat dolgozzanak ki olyan rendkívüli helyzetekre, amikor esetleg motorvonatokkal kell pótolni a HÉV-eket. A szakemberek rugalmasan és gyorsan elő tudták készíteni a próbajáratot, ami annak is köszönhető, hogy a HÉV tavaly óta a MÁV-csoport tagjaként működik.

Korábban írtuk:

Sajnos a budapesti HÉV-hálózaton mind a pálya, mind a járművek katasztrofális állapotban vannak. Sokszor ezek össze is függnek, lásd a csepeli vonal Szabadkikötő-környéki inflexiójában sorra tönkremenő szerelvények esete – pályahibából fakadó kerékabroncs-repedésekről szólnak a hírek, számos szerelvényt le kellett állítani. A H7-es vonalon emiatt már a menetrend is csak csökkentett módban fut, tűzoltásként más vonalakról visznek oda vonatokat. Hosszú távon ez nem fog működni, az a pályahiba a többi zöld kukacot is lassan elemészti.

A Szabadkikötő környékén tekereg a 853-as vonat. Éppen megy tönkre... (képek: Vörös Attila)

Sürgősen ki kell találni a HÉV-ek szerepét hosszabb távon és ez alapján felújítani a pályákat. A szerdai évértékelőn Pál László, a MÁV Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese és a MÁV-HÉV vezérigazgatója azt mondta, hogy a külvárosi szakaszokon legalább 80-100 kilométeres óránkénti sebességre gondolnak, míg a belső szakaszokon a lehető legnagyobb sebesség és biztonság mellett a végállomások modernizálása, áthelyezése jelentené az innovációt. A járműváltással kapcsolatban nincsenek publikus részletek, de a MÁV-HÉV-nél a vonatszerű vonatokban gondolkodnak – nem villamosban, metróban.

Gőzössel Ráckevére!

Egyelőre azonban nem ez van napirenden, hanem a megszokott üzem vérrel-verejtékkel való fenntartása. Egy kis tűzoltás itt, egy kis pontszerű pályafelújítás ott, és ki is merült a büdzsé. Jól jellemzi a helyzetet, hogy a felröppent hírek szerint a ráckevei HÉV-en két Desiro-motorvonat beállításával tartanák fenn a forgalmat. A dupla Dezső csúcsidőben egy csatolt HÉV-vonatot váltana ki a H6-os vonalon. Tavaly már járt igazi vonat Ráckevén: a MÁV-Nosztalgia Kft. szeptember utolsó hétvégéjén ingázott a 204-essel és három kocsival Pesterzsébet és Ráckeve között. Desiro is járt már HÉV-en: az Újpesti vasúti híd átépítésekor az esztergomi járatok Óbudánál Kaszásdűlő felé fordultak és a Margit hídig közlekedtek.

Desiro a Margit hídi végállomáson 2008 nyarán

Ha minden igaz, a 004-es és a 022-es Desirót kell péntektől figyelni. Kértük a MÁV-ot, hogy erősítsék vagy cáfolják az értesülésünket, amint válaszolnak, frissülünk.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!