A Cessna mostantól nem gyárt saját maga dízel 172-eseket, de ettől még, akinek erre a motorra fáj a foga, megvásárolhatja és beépíttetheti a gépébe, közvetlenül a (motor)gyártónál – adja hírül az amerikai AVweb portál, hozzátéve, hogy a Turbo Skyhawk JT-A el is tűnt a Cessna honlapjáról.

A repülési szakportál kérésére a Cessna anyavállalata, a Textron Aviation szóvivője annyit közölt, hogy a kész 172-es (sárkány) átvétele után a CD-155-ös dízelmotor beszerelését annak gyártója, a Continental végzi el, ami a Cessna reményei szerint a vásárlók megelégedésére történik majd, amúgy pedig segít folyamatosabbá tenni a gyártási folyamatot (nyilván magáét a Cessnáét).

A cikk azonban azt sugallja, hogy a változáshoz más tényezők is hozzájárultak. A portálunkon korábban ismertetett, 155 lóerős, dízelmotoros 172-es előnyei vitathatatlanok, a gép hatótávolsága ötven százalékkal nő, a felhasználható üzemanyag lehet Jet-A is, a felszállási teljesítmény is javul, különösen a meleg környezetben és nagyobb tengerszint feletti magasságon, a sebesség pedig 134 csomóra nő. Ezek után a Cessna joggal remélt világsikert, különös tekintettel a repülőiskolák igényeire, a hatalmas pilótahiányra.

Mindehhez képest a kereslet mégsem mutatkozik erősnek és biztosnak. Az ok feltehetően az, hogy a közvetlenül dízelmotorral épített Cessna ára az alapárhoz képest hatvanezer dollárral magasabb, ami amúgy javítaná talán azoknak a cégeknek a pozícióját, amelyek meglévő példányok átépítését kínálják, de a jelek szerint ennek a költségeit sem szívesen vállalják a nagybani vevők sem. Egy floridai cég például hetven gépet alakított át, és másfél év alatt egyet sem tudott eladni közülük.

A gyártók közül az európai Diamond az egyik úttörője a dízelmotorok reneszánszának, és ma már sok cég foglalkozik saját kínálata bővítésével a dízeles változatok felé, de a GA-piacot döntően határozza meg a legnagyobb gépparkkal, a legtöbb repülőtérrel és kisgéptulajdonossal, az Egyesült Államok repülőélete. Mármost ha az amerikai igények nem igazán magasak, nehéz akár ott, akár máshol igazán gazdaságos dízelverziókat fejleszteni.

Egyes vélemények szerint sok tulajdonost a motor és az átalakítás árán túl az riaszt el, hogy az Amerika-szerte működő számtalan kisebb repülőtér rendszerint nincs berendezkedve a dízelmotoros gépek kiszolgálására. Dízelmotor beszerelése sok minden más átalakítást is feltételez a gépen, még új légcsavart is érdemes alkalmazni hozzá, de például mindenképp alaposan át kell alakítani a gép orr-részének szerkezetét is, mert máshol vannak a motor bekötési pontjai.

Még egy érdekes ok, amit a neten olvasni lehet: a repülőbenzin és a dízel üzemanyag árának különbsége – legalábbis az Egyesült Államokban – nem olyan „fájdalmas”, hogy túl sokan gondolkodjanak gyors dízelesítésben. Ráadásul sok amerikai nagyon szívesen repül a harminc-negyven, sőt akár ötven vagy éves kisgépével, ezeknek az aránya a General Aviation társadalmon belül meglepően magas, szinte meghatározó: nos, az ilyen egymotorosok tulajdonosai végképp nem gondolkodnak a költséges módosításban.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!