Ismert, a Lion Air 610-es járatának 2018. október 29-i, majd az Ethiopian Airlines 2019. március 10-i katasztrófáját követően március 11-én Kína, 12-én az európai légügyi hatóság, az EASA, majd 13-án amerikai párja, az FAA tiltotta meg a típuscsalád repülését. A Boeing mérnökei és a hatóság szakértői azóta is dolgoznak a sokat kritizált MCAS-rendszer átalakításán, amely hibás működés esetén a gépeket erős süllyedésbe viszi át.

A szakértők szerint egyelőre kérdéses, hogy 2019-ben egyáltalán feloldják- e a típus repülési tilalmát? Emellett nem csupán az elmaradt gépátvételek miatt komoly bevételkieséssel kell számolnia a Boeingnak, de a megrendelők felé nyújtandó esetleges kompenzációkkal és persze az áldozatok családtagjait képviselő ügyvédekkel folytatott hosszas pereskedések végén esetleg fizetendő, tetemes kártérítési összegekkel. Jelenleg már létezik egy 100 millió dolláros alap, amelyből a két katasztrófában elhunyt utasok, személyzetek családjait támogatják.

A légitársaságok felé pedig el kell számolni az át nem vett 737MAX-ek miatti bevétel-kiesésekkel. A cég egyelőre nem közölte, hogy mely légitársaságokkal miben tud vagy fog megegyezni: az étlap széles. A közvetlen kompenzáción kívül lehetséges a jövőbeni megrendelésekből árengedmény biztosítása vagy éppen a gépekkel kapcsolatos szolgáltatások vagy azok egy részének ingyenessé tétele.

A Boeing pénzügyi jelentése szerint 5,6 milliárd dollárt vitt el az ügy a második negyedév adózás előtti eredményéből. A gyártósor kényszerű lelassítása további 1 milliárd 700 milliós költséget jelent. Megjegyzendő, az első negyedévben márt volt egy egymilliárd dolláros veszteség-bejelentés a MAX-ekkel kapcsolatban, és már ekkor jelezték, hogy további, jelentős költségek várhatóak, a letiltás időtartamától is függően.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!