Többszöri cáfolatok után most mérvadó orosz források is megerősítik, hogy a Szovjetunió összeomlása óta gyártott első saját orosz utasszállító legnagyobb külföldi üzemeltetője, az Interjet, az összes S100-asát eladná. A moszkvai közlekedési tárca illetve a gyártó köreiből származó értesülések szerint a mexikói társaság, az Aeroflot után a típus második legnagyobb üzemeltetője, szeretne „megszabadulni” mind a 22 gépétől.

Az okok között nemcsak a géppel kapcsolatos problémák szerepelnek, döntő az Interjet egyre romló pénzügyi helyzete, a mexikói valuta korábbi összeomlása, illetve a kerozin magas ára. Ugyanakkor a légitársaság több Szuhojt kénytelen volt parkoltatni, illetve ezekből a gépekből kiszerelni a szükséges részegységeket más gépek repülőképességének fenntartására. Többek közt azért is, mert a társaságnak nem volt pénze beszerezni a szükséges alkatrészeket a Szuhojtól illetve a hajtóművek gyártójától. A 22 gépből hét már több, mint egy éve nem volt a levegőben, ötöt toltak fűre tavaly ősszel, még hármat december és január folyamán, az utolsót pedig idén márciusban.

(fotók: Superjet International)

Ami a gépeket vonzóvá teheti, az az alacsony beszerzési költség: a Superjeteket az Interjet a meghirdetett listaárhoz, 29 millió dollárhoz képest 23 és félmillióért kaphatta meg darabonként, most pedig egy gépért 17 milliót remélnek, ami egy néhány éves regionális utasszállítóért eléggé kedvező ár lenne. Ami viszont mégiscsak megdrágítaná az üzembe állítást, az a töbmilllió dolláros költség, ami ahhoz kell, hogy a félreállított példányokat ismét repülőképessé tegyék.

Tavaly év végén egyébként az egyetlen európai üzemeltető, az ír Cityjet is leállította a maga hét gépét, miután a példányokat lízingelő Brussels is felhagyott a használatukkal, mert a Szuhojok túl keveset repültek, megint csak elsősorban a lassú alkatrész-utánpótlás miatt, ezek a gépek már visszakerültek a gyártóhoz.

A kiszivárgott információk szerint a gyártó sem számít arra, hogy Oroszországon kívül vevőt találna az Interjet Szuhojaira. Ráadásul olcsón beszerezhető, használt, de nem túl koros példányok megjelenése a másodlagos piacon nem segítené igazából az új gépek eladását, miközben amúgy sem érkezett az elmúlt években új megrendelés a Superjetekre. Az orosz állami tulajdonban lévő lízing-cégek egyelőre nem döntöttek arról, megveszik-e a feleslegessé vált S100-asokat. A hazai légitársaságok 102 példányt repültetnek a típusból, a gyártó idén húsz gép összeszerelését tervezi.

Dmitrij Peskov, Putyin szóvivője óva intett attól, hogy „pesszimista következtetéseket” vonjanak le az ügyből: mint leszögezte, a típus egyre kedveltebb a hazai üzemeltetők körében, a nemzetközi repülőgép-piac pedig „bonyolult dolog”. A szóvivő szerint, ahogy több és több gépet készítenek, úgy javulnak a minőségi és a repülési paramétereik. Ugyanakkor volt olyan orosz légitársaság is, a Jamal, amely a tavaszii seremetyevói baleset után lemondta a még le nem szállított S100-asok átvételét.

Portálunk információi szerint kisebb utaslétszám esetén az Aeroflot továbbra is járatja a Szuhojokat Moszkva és Budapest között. Emlékezetes, hogy 2016-ban az orosz fél ingyen ajánlott fel Szuhoj utasszállítókat egy új magyar nemzeti légitársaság felállításához, a Szuhoj egyik vezetője azt mondta, a cégnek és Superjetnek kiváló ugródeszka lenne a magyar nemzeti légitársaság, ugyanakkor a gyártó megbízható partnerként nemcsak az új vállalat sikereit, hanem a kockázatait is vállalná. A javaslatról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pozitívan nyilatkozott, az elgondolást azonban a hazai szakmai közvélemény több, mint szkeptikusan értékelte, a javaslatról aztán nem esett több szó.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!