A magyar csapat<br>(fotó: MRSZ)Mondhatni a repülővilág olimpiáját rendezi Dubai december elsejétől. Ez egyike azoknak a „multi games” játékoknak, amelyeken olimpiai és nem olimpiai sportágak együtt kerülhetnek a programba. 1997-ben volt az első Törökországban, 2001-ben Spanyolországban, utoljára pedig 2009-ben Olaszországban rendezték meg a Nemzetközi Repülőszövetség, az FAI égisze alatt. A versenyzők a nemzetközi ranglista alapján kapnak meghívást, a résztvevők száma több mint ezer.

Ejtőernyős alakzat Dubai fölött <br>(fotók: WAG Dubai)

A magyar delegáció névsora: Kaszás Sándor (célraszálló siklóernyő), Tóth Ferenc (vitorlázó műrepülő), Ferinc Vince (motoros sárkányrepülő), Thuróczy Endre (motoros sárkányrepülő), Tóth József (autogiró), Sebők Vendel (autogiró), Filipovits Attila (autogyro), Gál Szabolcs (ejtőernyő), Bánszki Tamás (ejtőernyő), Asztalos István (ejtőernyő), Göbölös Ferenc (ejtőernyő), Varga Tamás (ejtőernyő), Nagy István (ejtőernyő), Kiss Róbert (ejtőernyő), Hidas Sándor (hőlégballon-zsűri tag), Reé András (modellező-zsűri tag), Ábrányi Tamás (műrepülő-zsűri tag).

Külön érdemes kiemelni Asztalos Istvánt, aki ejtőernyős célbaugrásban már nyert világjátékot, és Tóth Ferencet, aki idén harmadszor lett világbajnoka a vitorlázó műrepülésnek.

Külön kategóriában versenyeznek a girók

Mint a magyar versenyzők listája alapján is érzékelhető, a kéthetes sorozat valóban felsorakoztatja szinte az összes fontos légi sportot. A hagyományos motoros és vitorlázó műrepülés, a sárkányrepülés és az ejtőernyőzés mellett a kisgépesek számára lesz navigációs és célleszálló verseny, vetélkednek majd a motor nélküli és hátimotoros siklóernyősök.

Experimental kötelék: Long EZ-k

Ami vadonatúj lesz a programban, az a vitorlázórepülők gyorsasági versenye. A jelek szerint a motor nélküli gépek szerelmesei elirigyelték az Air Race sikerét, és valami hasonlóval próbálkoznak Dubaiban: két gépet egyszerre vontatnak egy adott magasságra, majd leoldás után a pilóták egyszerre vágnak neki a kijelölt, pilonokkal jelölt pályájuknak, a futamok győztesei jutnak tovább, és mindenki 18 méteres fesztávolságú gépekkel indul.

Célleszállás Cessnával

Talán már kevesen emlékeznek rá, de évtizedekkel ezelőtt farkashegyi vitorlázórepülők is próbálkoztak hasonló versennyel!

A microlight-sorozaton külön kategóriában repülnek a súlypontáthelyezéssel kormányzott motor5os sárkányok illetve a girokopterek. Lesz versenye a saját építésű és a kísérleti gépeknek is. A „lufiknál” pedig külön versenyen indulnak a hőlégballonok és az ugyancsak meleg levegővel emelkedő, vagyis nem gáztöltésű léghajók. Ugyancsak versenyre kelnek a legjobb gépekkel a legjobb helikopter-pilóták is, megintcsak párhuzamos futamokon.

Tóth Feri akcióban

A magyar csapat tagjai a MOB székházában tettek esküt, Mészáros János alelnök búcsúztatta őket, illetve Mészáros László, a Magyar Repülő Szövetség elnöke, aki elmondta: érmeket remél a kiutazóktól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!