A vállszárnyas, turboprop könnyű repülőgép feladata a ma már veteránnak számító An-26-osok, illetve a sugárhajtású An-72-esek és 74-esek leváltása lesz az orosz légierőnél, illetve haditengerészetnél. A program finoman szólva sem a gyors haladásáról ismert: a tervezési munkálatok még 2003-ban indultak el, de 2011-ben még csak a proto gép építésének felfüggesztéséről lehetett hallani: tervezési hibákat találtak, ezért a projekt újabb késedelmeket szenvedett. Ekkor az orosz katonai vezetés is kihátrált a projektből és az An-140T-re voksolt. Végül 2013-ban kapta meg ismét az állami jóváhagyást a folytatásra az Iljusin tervezőiroda.

Az összeszerelt prototípus végül 2018. november 27-án gördült ki az egyesült Repülőgépgyár voronyezsi egységének hangárajtaján. A jelenleg érvényes állami megrendelés harmincöt gépre szól, további huszonhét legyártására pedig szándéknyilatkozat született. Ez azonban nem lesz elég, hogy akár csak a több mint száztíz, még hadrendben álló An-26-ost lecserélje.

A két, egyenként 2800 lóerős tengelyteljesítményű Klimov TB7- 117CT gázturbinával és hatlapátos AV-112 állandó sebességű, állítható állásszögű légcsavarokkal felszerelt gép maximális felszállótömegét 21 tonnára tervezték, a hasznos terhelés eléri az öt tonnát. A teheráru helyett 26, teljesen felszerelt lövészkatona vagy ötven utas fér majd a gépre.

A 11,2 méter hosszú, 2,45 méter széles és 2,4 méter magas teherteret a T-alakú farokrész-kialakításnak köszönhetően rámpán is meg lehet közelíteni, így kisebb járműveket is képes hordozni. Az Il -112V kialakításánál alapkövetelmény volt, hogy képes legyen rövid vagy betonozatlan repülőterek használatára, illetve a sivatagitól a sarkvidékig terjedő időjárási körülmények elviselésére. A pilótafülkében is a színes LCD-kijelzők dominálnak, a magas fokú automatizáltságnak köszönhetően a gép két fős személyzettel repül. A 8100 méteres utazómagasságon a tervek szerint 3,5 tonnás terheléssel 2400 kilométert lesz majd képes megtenni a teherszállító.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!