Szorítja az IMF-hitel a román vasúttársaságot. A CFR vasúti infrastruktúrát kezelő részlege (CFR S.A.) november 10-én, csütörtökön árverésre bocsát néhány vonalszakaszt, összesen 1600 kilométernyi vasúti pályát. Az árverés nem eladásról, csak (egyelőre) négyévi bérbeadásról szól, azzal a szigorú feltétellel, hogy a bérlőnek a személyzetet is át kell vennie, és alkalmaznia kell.

Magánszerelvény állami pályán<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Románia kötelezettséget vállalt a Nemzetközi Valutaalappal szemben, hogy megfelelő üzemeltető jelentkezésének elmaradása esetén vasúthálózatának mintegy húsz százalékát számolja fel, a bérbe adás az első kísérlet a vonalak forgalmának fenntartására. Románia húszezer kilométeres hálózatából jelenleg 2500 kilométer van magáncégek üzemeltetésében.

Éppen ezért elképzelhető, hogy némely vonal esetében a bérbeadás helyett a személyszállítás beszüntetése lesz az eredmény. A román vasút ismerői ugyanis arra hívják föl a figyelmet, hogy a listán szerepel néhány olyan vonal (például Temesvár körzetében), ahol már a környék összes többi mellékvonalán magántársaságok járnak, az állam nyakán pedig eddig is csak a teljesen reménytelen helyzetű, kisforgalmú szakaszok maradtak. Könnyen lehet, hogy ezekre most se lesz jelentkező, így leállnak a vonatok, jóllehet ilyesmiről jelenleg nincs szó szó hivatalosan.

A kalapács alá kerülő vonalak vegyesen csak teher-, illetve teher- és személyforgalmúak, az utóbbiak forgalmának átvételében híreink szerint a RegioTrans lehet a befutó.

Motorvonatok Széphelyen, 2009. október 3-án. Balra egy Lieblinglingből jött állami Malaxa-őskövület, jobbra a Vejte (Voiteni) irányából érkezett, Franciaországból használtan vett magánvasúti szerelvény<br />(fotó: Tevan Imre)

Igazgatóságok szerint a következő vonalak bérbe adása várható:

Bukarest:
Ploieşti Crâng–Ploieşti Vest
Ploieşti Vest–Târgovişte Nord-Fieni–Pietroşiţa
Diteşti–Gura Palăngii
I.L. Caragiale–Diţeşti–Moreni
Bukarest Déli Személypályaudvar (Bucureşti Sud Călători)–Titan Sud
Bukarest Déli Személypályaudvar (Bucureşti Sud Călători)–Olteniţa
Căciulaţi–Snagov Plaje
Buda–Slănic
Ploiesti Nord–Măneciu
Craiova:
Cărbuneşti–Albeni
Amaradia–Bârseşti
Băbeni–Berbeşti–Alunu
Argeşelu–Câmpu Lung–Goleşti
Vâlcele–Curtea de Argeş
Roşiori–Turnu Măgurele Port
Golenţi–Poiana Mare
Temesvár:
Piski (Simeria)–Sólyomkőpestes (Pestiş)
Piski–Vajdahunyad (Hunedoara)
Széphely (Jebel)–Liebling
Temesvár-Gyárváros (Timişoara Est)–Máriaradna (Radna)
Gyertyámos (Cărpinis)–Jánosföld (Ionel)
Lupény (Lupeni)–Lupeni Tehnic–Livezeni
Kolozsvár:
Nagyvárad-Velence (Oradea Vest)–Körösszeg (Cheresig)
Aranyosgyéres (Câmpia Turzii)–Torda (Turda)
Nagybánya (Baia Mare)–Nagybánya-Északi (Baia Mare Nord)
Brassó:
Százssebes (Sebeş Alba)–Petreştii de Pădure
Jászvásár (Iaşi):
Dorneşti–Gura Putnei–Putna
Dornişoara–Floreni
Gura Humorului–Dărmăneşti
Crasna–Huşi
Galaţi:
Făurei–Tecuci
Mărăşeşti–Panciu
Buzău–Berca
Comăneşti–Moineşti

Jánosföld III. osztályú MÁV HÉV szabványépülete ugyancsak egy klasszik Malaxával<br />(Tevan Imre fotója 2009. október 24-én készült)