Amikor az Airbus 2018 közepén átvette a Bombardier-től a C-Series típuscsaládot, az kétféle méretű (és törzshosszúságú) gépet jelentett: a légitásaságtól függően berendezett, 108-133 üléses CS100-ast (ma A220-100 néven ismert) és a nagyobb, 130-160 üléses CS300-ast (A220-300-ast). Ez utóbbival kapcsolatban írt alá szándéknyilatkozatot hatvan példány megvásárlásáról 2019. július 30-án az Air France, amivel a típus egyik legnagyobb üzemeltetője lesz. Ez jelzi: a francia légitársaság komolyan épít a rövid és közepes távolságokon alkalmazandó A220-asokra, és mint jelentős flottaüzemeltető, szava is lehet a jövőt illetően.

Ben Smith a cégbefektetőknek szóló, évenként megtartott előadásában azonban nem csupán a franciák hihetetlen típuskavalkádját mutatta be (nehéz olyan Airbus vagy Boeing repülőgéptípust mondani, ami nem repül náluk), de a színes táblázatban egy érdekes sor is megjelent, méghozzá az A220-500(?) néven emlegetett, még nem is létező változat, melyet az elnök szavai szerint középtávú útvonalakra szeretne megrendelni a cégvezetés.

– Ha az Airbus megépíti a nagyobb, 500-as változatot, vagy lehet a neve akár 400-as is, akkor minket nagyon érdekelne a dolog – tette hozzá Smith. Mint elmondta, a légitársaság a A320-típuscsalád minden tagját (A318/319/320/321) használja, de ezek nem teljesen egyformák üzemeltetési és pilótaszempontból. Éppen a legkisebb A318-asok és az eggyel nagyobb A319-esek helyére érkezek majd 2021 szeptemberétől az A220-asok, s ezek a 400/500-as, meghosszabbított, emelt maximális felszállótömegű, esetleges változatai már az A320-asok helyére is alkalmazhatóak lennének – megjegyzendő, hogy ez volt a legsikeresebb tagja a családnak, s ennek továbbfejlesztett, A320neo változata is komoly eredményeket és megrendeléseket ért el. Igaz, az Airbus eddig elzárkózott attól, hogy a kanadai születésű A220-as család lehetne a jövőben az A320/320neók utódja...

Az A220-asok nagyobb változatára az Air France csak 2025 után számítana, de a cég egyik képviselője leszögezte: az A220-300-as technikai szempontból alkalmas a „megnyújtásra”, így a több utasülése elhelyezésére. Kérdés persze, hogy a franciákon kívül egy esetleges „mega 220-as” megrendelésére sikerül-e más vásárlókat találni? Abban biztosak lehetünk: ha a megrendelések számából kiindulva üzleti szempontból életképes lesz a hosszított 220-as, akkor az Ferihegyen is gyakori vendég lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!