Folytatjuk interjúnkat Vámosi Miklóssal, a magyar ifjúsági vitorlázórepülő válogatott keret edzőjével. Az előző részben tisztáztuk: bizony vannak fiatal tehetségek, akik a hazai versenyeken a felnőtt korosztály pilótáit is megszorongathatják. De az igazi tapasztalatszerzés a nemzetközi porondon, a világversenyen lehetséges, csak épp azokra kijutni a legdrágább, legnehezebb.

– A nemzetközi versenyeken mennyire tudtok megjelenni, mik a legnagyobb gondok?

– Amennyiben a nemzetközi verseny alatt a világbajnokságokat értjük, úgy most a 2015-ös egy speciális problémát jelent. A jövő évi vb nyolc Európában rendezett vb után Ausztráliában lesz. Ez nagyon sok kérdést, problémát vet fel a távolság miatt. Már az odautazás sem kis költség. Komoly dilemma, hogy a helyszínen érdemes-e, lehet-e gépet bérelni (kevés, és korszerűtlenebb gépek láthatók a jelenlegi felajánlások között), vagy itthonról érdemes, gazdaságos konténerben áthajóztatni a repülőket? Ami nem szembeötlő probléma, hogy a decemberi időpont az északi féltekén az egyetemeken (szinte minden ifi ebben a korban van – a mieink is) a vizsgaidőszakot vagy az utolsó ZH-k időszakát érint.

És akkor még nem is beszéltem a fentiek anyagi forrásának előteremtéséről. Hosszas számolgatás mellőzésével is mondhatom, a költségek meghaladják az átlagosnál jobb állapotú családi költségvetés lehetőségeit. Igyekszünk szponzori támogatással pótolni a büdzsénk jelenleg még meglévő réseit. Itt szeretném jelezni, hogy van még hely a pólóinkon és a gépeink aerodinamikailag kevésbé érzékeny részein a szponzor logók elhelyezésére.

Természetesen vannak más nemzetközi versenyek is. Régi tervem a legjobbakkal részt venni valamelyik nagy hagyományokkal bíró ország (Németország vagy Lengyelország) ifi nemzeti bajnokságán. Sajnos ez eddig elsősorban időpontproblémák miatt nem valósulhatott meg, de nem adom fel.

– Szerinted mit kellene tennünk, hogy felzárkózzunk – ha nem is a nemzetközi elithez, de a középmezőny elejéhez?

– A felzárkózáshoz való utat jelentheti az intenzívebb nemzetközi megméretés. Fontosnak tartom, hogy ne csak egymás megismert képességei ellen tudjanak versenyezni a kerettagjaink, hanem a szélesebb konkurencia ellen is képesek legyenek eredményeket felmutatni. Ennek jó eszköze lenne a már említett idegen ifi bajnokságon való részvétel.

Másik lehetőség felzárkózásra az itthon az ifik által elhanyagolt (el nem érhető) Standard kategóriájú gépekkel való repülés. A most még kialakulóban lévő – de a közelmúltból jó példákkal bíró – lehetőség, hogy a legérettebb ifik a válogatott keret – eddig a felnőtt férfi keret által használt – korszerű „vizes”, repülőgépeivel típust repülhettek és versenyen indulhattak.

Ez azért nagy előrelépés, mert ezek a gépek a mai világszínvonalat vagy annak közvetlen elődjét képviselik. Ilyen gépek sem a kluboknál sem a személyi szponzoráció keretében a magyar ifiknek más módon nem elérhetők. Ezzel szemben a vitorlázórepülésben vezető nemzeteknél (német, francia, holland, cseh, lengyel) a legjobbak az ilyen Standard kategóriájú gépekkel készülnek. Reméljük itthon a biztató kezdet után, ez nálunk is rendszerré válhat.

Az ifi vb-n a versenyeket két kategóriában, a fenti eredményeink között többször megtalálható „FAI Klub” és a Standard” (nagyobb sebességű, ennek érdekében vízzel tölthető repülőgépek) kategóriákban rendezik.

– Mi lenne a legnagyobb segítség a több pénzen kívül, amit kaphatna az ifi keret?

– A repülés világában maradva, az MVSZ erkölcsi és a fentebb említett tárgyi támogatása nagyon fontos. Fontos lehet még a nagy tudású versenyzők tapasztalatainak átadása, amire természetesen volt már példa, amikor Gulyás Gyuri világbajnokunk mondta el tapasztalatait, tanácsait a legutóbbi, lengyelországi lesznói vb előtt. Úgy gondolom, ennek hagyománnyá válása nagy és anyagi forrásokat nem igénylő segítség lenne.

A repülés világán kívülről pedig fontos lenne a biztonságos környezet! Ahogy az elején említettem, sok repülőteret a bezárás réme fenyeget. Sok klubbal szemben a repülőtér tulajdonosa irreális anyagi követelményekkel lép fel, kockáztatva ezzel a klubok létét. Van olyan repülőtér, ahol a tulajdonos egyszerűen megtiltotta a hétvégi vontatásokat, mert az – bár zajvizsgálat nem történt – szerinte zavaró. Ez ott egy szabadidős sporttevékenységnek életbevágó hátrányt okozó önkényes döntés.

Már az is egy fontos támogatás lenne, ha a saját pénzen gyakorló, a világversenyekre saját pénzen kiutazó és ott az ország hírnevét öregbítő, a nemzeti lobogónkat a résztvevő országok vagy akár a győztesek közé juttató pilótáinkat, a nemzet nevében a magyar állam, ha mással már nem is tudja támogatni, a minimum volna a biztonságos felkészülésük tartós kiszámítható feltételeinek biztosítása.

– Van valamilyen csapatösszetartó szokás, hagyomány, amit külön kiemelnél?

– Sajnos régi hagyományokkal nem rendelkezik az ifi keret. Éppen ezért igyekszünk azokat most megteremteni. Ilyen lesz, remélem, az idén először megvalósul „öregek” búcsúztatása. Szeretnék a fiúkkal (ifi lányok sajnos nincsenek jelenleg – ez a tény is megérne pár gondolatot) terveztetni egy „keretpólót.” Ennek alapjai már a korábbi versenypólók tervezésekor megszülettek. Szeretném, ha ez is ehhez a közösséghez tartozást szimbolizálná a jövőben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!