Kezdjük azzal, mit is takar a virtuális kilométer-számítás! A MÁV-Start üzletszabályzata szerint „bizonyos esetekben a közúti közlekedéssel szemben, azonos útvonalakra a vasúti pálya sajátosságai miatt kilométerben mérve hosszabb a vasúton megtett távolság, ezért eddig az utasoknak magasabb összeget kellett fizetniük, ha a vasutat választották. Tehát azonos viszonylaton, azonos úti céllal, olcsóbban lehetett eljutni közúton, mint vasúton. Ezt a hátrányt orvosolva, a MÁV-Start Zrt.-nek az érvényes szabályozások alapján lehetősége van üzletpolitikai kedvezményként virtuális kilométer-számítást alkalmaznia, aminek köszönhetően a közúti közlekedéshez hasonló kilométer-övezetek és menetjegyárak biztosíthatóak az utasoknak.”

Ez a kedvezmény az azóta már megszüntetett, Palóc IC-nek is becézett közvetlen Budapest–Aszód–Balassagyarmat sebesvonatok elindulásakor, az 1993–94-es menetrendi évben jelent meg. Fő- és mellékvonalakon 2013. január 31-ig összesen huszonnyolc viszonylatban lehetett a tényleges távolságnál eggyel alacsonyabb zóna menetjegyével utazni.

A Pongrácz út fölötti hídon robog a balassagyarmati sebes – ez a viszonylat volt a legelső virtuális kilométer-számítás alapján utazható járat<br>(a szerző felvétele)

A virtuális kilométer-számítás alapján adott menetjegyek kínálatának csökkentése főleg a mellékvonalakon utazókat érinti hátrányosan. Amit több fórumon is reklamáltak: például a Siófok–Tab, eddig 30 kilométeres jeggyel igénybe vehető viszonylatra ezentúl a tényleges távolságnak (35 kilométer) megfelelő jegyet adnak, az út így kilencven forinttal drágább. Autóbuszon a két város buszpályaudvara között mért távolság a Volán menetrendje szerint 29,3 kilométer, amire a jegy a vasúti 30 kilométeres jeggyel megegyező 560 forintba kerül. A Volán társaságok díjszabása tartalmazza a vasúti szolgáltatásokkal párhuzamos járatok kiegészítő menetdíját, de ezt a 2012. szeptember 1-jén bevezetett pótdíjat többnyire az autópályákon közlekedő gyorsjáratok menetjegyeihez teszik hozzá.

Úgy látszik, hogy a vasút és az autóbusz tarifáinak egy szintre hozása, azaz hogy ne élvezzen (jogtalannak említhető) előnyt egyik közlekedési ág sem a másikkal szemben, már a múlté. Sokan a vasutat szidják ezért az intézkedésért, ám e kedvezményt, mértékét nem a MÁV-Start irodáiban határozták meg. A vasút ez esetben csak végrehajtó szervezet, az utas meg utazik, ahogy tud, vagy ahogy épp olcsóbb neki.

Budapest–Szekszárd között megmarad az eddigi kilométerszámítás

Végezetül álljon itt a virtuális kilométer-számítással igénybe vehető, megmaradt vasútvonalak listája:
Budapest-Keleti–Füzesabony–Eger (140 kilométer)
Budapest-Déli/Keleti–Sárbogárd–Szekszárd (120 kilométer)
Kelenföld–Szekszárd (120 kilométer)
Budapest Déli/Keleti–Sárbogárd–Bátaszék–Baja (180 kilométer)
Kelenföld–Sárbogárd–Bátaszék–Baja (180 kilométer)
Miskolc-Tiszai–Mezőzombor–Nyíregyháza–Debrecen (100 kilométer)
Budapest-Déli/Keleti–Siófok–Nagykanizsa (220 kilométer)
Budapest-Déli–Boba–Zalaegerszeg (220 kilométer)
Kelenföld–Boba–Zalaegerszeg (220 kilométer)

A teljesség igénye nélkül, ami viszont megszűnt: Szeged–Hódmezővásárhely, Siófok–Tab, Zalaegerszeg–Zalalövő, Baja–Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza–Kecskemét, Budapest-Keleti–Hatvan–Jászberény, Békéscsaba–Vésztő, Békéscsaba–Gyula, Kiskunhalas–Baja, Budapest-Keleti–Aszód–Balassagyarmat.