Vasárnap felrobbant a net, minden repüléssel foglalkozó portál, no meg sok más is, egy különleges ábrát közölt: íme, így búcsúzott a szolgálattól, ezt a szép négyhajtóműves alakot rajzolta tízezer láb magasan repülve a Földközi-tenger egére az El Al utolsó Boeing 747-ese.

(képernyőmentés: Flightradar24)

1971 óta repülteti az izraeli légitársaság a Jumbo különféle altípusait, kezdetben 747-200-asokat, és a flotta része volt néhány cargo-változat is. Összesen huszonhárom példány szolgált a hosszútávú járatokon, bár előfordult, hogy a vonal rövidebb volt, de a sok utas indokolttá tette az óriásgépek beállítását. Jónéhány alkalommal érkezett már a nyolcvanas években is teherszállító Jumbo Ferihegyre, 2013-ban pedig egy 747-400-as 420 utassal.

A legkülönlegesebb repülést azonban 1991-ben teljesítette az El Al egyik 747-ese az úgynevezett Salamon hadművelet részeként, az etióp zsidók Izraelbe menekítésekor, az egyik utolsó „járat” nem kevesebb, mint 1122 utassal érkezett (1120-szal indult, közben ketten megszültek a fedélzeten).

2016-17-ben indult el az izraeli légitársaság intenzív flottafrissítése, a nagy hatótávolságú típusok közül a 767-esek és a 747-esek kivonása és leváltása modern, kisebb fogyasztású kéthajtóművesekkel. Az első Jumbo nyugdíjaztatása már 2016-ban megtörtént, ezt aztán szétbontották, csakúgy, mint a tavaly decemberben leállított 4X-ELE lajstromjelű gépet.

(fotók: iho.hu)

Idén júliusban vonták ki a legidősebbet, egy huszonöt éve szolgáló Jumbót (4X-ELB), szintén távozott az aktív szolgálattól a 4X-ELF, ELD végül az ELA és a 4X-WLD. Utóbbi négy a friss információk szerint még nem került szétbontásra. A letárolt gépek nem biztos, hogy végleg búcsúznak a repüléstől, mert az – ugyan hullámzó – cargo-piacon még van esély arra, hogy átalakítva teherszállítóként repüljenek. Igaz, az El Al a teherszállító 747-eseit is kivonta a szolgálatból.

Még szeptemberben teljesítette az utolsó interkontinentális járatát a társaság 747-ese Tel Avivból New Yorkba – mindig is ez volt a legfontosabb vonala az izraeli Jumbóknak, helyettük most hosszabb törzsű 787-9-esek repülnek, amelyekből a társaság összesen tizenhat gépet rendelt

A mostani különleges búcsújáratra az 4X-ELC egy meglehetősen rövid vonalat kapott: az első híradásokban, miszerint november elsején repül át Rómába és két nap múlva vissza Tel Avivba, még csak találgattak, miért épp ez lesz az úticél, speciális jegyárakkal és visszafelé El Al alkalmazottakból, meghívottakból és újságírókból összeállt utasokkal. A történelem volt az egyik válasz: Róma (és Párizs) volt az egykori első desztinációja a DC-4-esekkel induló légitársaságnak, bár fűződnek az Örök Városhoz rossz emlékek is: Róma háromszor szerepelt El Al gépek elleni támadások, eltérítések helyszíneként.

Az igazi magyarázat azonban valószínűleg az utolsó látványos feladat lehetett, amelyhez megfelelő helyszín volt a Földközi-tenger délkeleti medencéje. A mediterrán égre rajzolt repülőgép-kontúr láthatóan megindította a világ repülés-szerető közvéleményét. Az El Al egyáltalán nem az utolsó légitársaság, amely használta az ikonikus púposokat, elég, ha Frankfurtig megy az ember, és láthatja a legutolsó, 8-as változat példányait a Lufthansa festésével, de az is biztos, hogy már csak néhány gépet szerelnek össze az everetti óriáscsarnokban, és azok is teherszállítók. Az Ég Királynője első repülése óta nem egyszerűen meghatározó típusa, de egyben szimbóluma is a modern légiközlekedésnek, még akkor is, ha ma már világszerte búcsúzó típusnak számít.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!