Az El Al 1971-ben lett üzemeltetője az ikonikus utas- és teherszállítónak, összesen nem kevesebb, mint 23 példányát repültette a legfrissebb 8-as szérián kívül valamennyi sorozatból (-100, -200, -300, .400, -400F).

Július elején nyugdíjazta a mostani Jumbo-flottából a legidősebb, 25 évet szolgáló 747-400-asát, egyébként mindez az általános géppark-frissítés jegyében, ugyancsak fokozatosan kisorolja a társaság a 767-osait, nemrég hagyta el a szolgálatot egy 36 éve az El Al színeiben repülő kéthajtóműves 767-es.

A 747-esekhez fűződő legemlékezetesebb El Al repülés valószínűleg a világ egyik legkülönösebb légihídja volt, a „Salamon hadművelet” során 1991-ben az El Al Jumbói menekítették ki Izarelbe gyakorlatilag a teljes etiópiai zsidóságot, az egyik repülés alkalmával 1122 menekült volt a fedélzeten, ami a polgári repülésben a valaha volt legnagyobb utaslétszám volt. A 2500 kilométeres távolságra lévő afrikai országból 14 és félezer embert kellett átrepülni Izraelbe, mindössze 36 óra alatt, még mielőtt a Mengistu-féle hatalom, amely nemzetközi nyomásra engedélyezte a távozásukat, össze nem omlott a kormányellenes felkelés következtében.

Összesen 34 gép – köztük a hadsereg Herkulesei, sőt, 707-esei, az El Al további 767-esei és 757-esei – negyvenegy „járattal” teljesítette a feladatot, az utasszállítókból kiszerelték az üléseket, a 747-es repülése során egyébként kettővel nőtt a létszám, két anya a fedélzeten szülte meg a gyermekét…

Az El Al flottafrissítése 2017-ben indult, az első Dreamliner beérkezésével. Akkor a nagy hatótávolságú állomány átlagéletkora 19 év volt, 787-esből 16-ot rendelt az izraeli társaság. A 747-esei közül egyébként többször megfordult több gép Budapesten is, már a nyolcvanas évek óta fogad Ferihegy teherszállítókat az El Al színeiben, 2013-ban pedig külön sajtóesemény volt, hogy a 747-400-asok egyike 420 utassal a fedélzetén érkezett Budapestre, a menetrend szerinti járatot teljesítve.

A Jumbók kiszorulása a kéthajtóműves, és az óriásgéppel összehasonlítható kapacitású típusok forgalomba állításával párhuzamosan az egész világon érzékelhető, az új, modernizált, 14 ezer kilométernél is nagyobb hatótávolságú 8-as változatból már nem is készül utasszállító, viszont van még megrendelés cargo-változatra, a még leszállításra váró gépek száma már csak húsz. A típusból 2014-ben adták át az 1500. példányt, viszont a tavalyi összesítés szerint 450-460 púpos óriás továbbra is szolgálja a globális légiközlekedést.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!