Nyilvánosságra került egy, a maga nemében valóban döbbenetes és szomorú videó a múlt héten történt katasztrófáról, amely a Murmanszk régió egyik légibázisán történt, az orosz légierő egyik szuperszonikus bombázójával. A baleset körülményeit még vizsgálják, az orosz hivatalos közlés esetleges pilótahibát említ.

Ami a felvételen világosan látható: a gép nagy vízszintes sebességgel és ami még fontosabb, nagy függőleges sebességgel ereszkedik, a pilóták a süllyedést nem törik meg, nem lebegtették ki a gépet, a futók és talán a farokrész is durván földet ér, a gép elpattan, és a gép törzse valahol a szárnybekötésnél már ekkor eltörik, majd a bombázó első része az orrkúpnál csapódik be újra.

Azt az orosz közlemény is jelezte, rendkívül rossz időjárás közepette történt a három halálos áldozatot követelő baleset, de az nyilván csak a későbbiekben derül ki, ha kiderül, hogy a sűrű hóesésben, alacsony felhőalap és minimális látástávolság mellett miért kellett repülnie az értékes bombázónak négy értékes emberélettel a fedélzeten. Természetesen elképzelhető, hogy felszállás után, a sarkvidékre jellemző módon romlottak radikálisan és hirtelen a körülmények. Azt sem lehet még tudni, milyen feladattal indították a gépet, kiképzésre vagy más célra.

Ugyanakkor a baleset mögött felsejlik az elmúlt évek orosz stratégiai gondolkodásának erős koncentrációja – és erős orientációja észak felé. Moszkva már többször bejelentette, gyakorlatilag érdekkörének nyilvánítja az Oroszország és a pólus közti területeket, amelyeknek geopolitikai jelentőségét csak növeli a tenger alatti platformok komoly energiahordozó-kincse.

Nos, egy az orosz védelmi tárcára hivatkozó közlés szerint Oroszország az elmúlt években tizenkilenc(!) légibázist épített újjá, és újabbak építése is tart, azzal az ambícióval, hogy minden időben használható támaszpontokként működjenek, a nukleáris elrettentés jegyében.

A The Sun vázlata: az igazi konfliktuszóna

Néhány hete az orosz felderítő repülőegységek gyakorlatairól számolt be a sajtó, ezen főképp Tu-142-esek, Il-38-asok és Szu-24MR típusú gépek vettek részt, és az orosz sarkkör-vidéki repterekről felszállva elsősorban az Atlanti-óceán északi vizeit ellenőrizték. Ekkor is hangoztatták az északi repterek felújításának fontosságát, példaként kiemelve a Ferenc József földön lévő Nagurszkoje bázist, amit alkalmassá tesznek Mig-31-esek és Szu-34-esek üzemeltetésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!