Katonazenekar és hajtóműmuzsika

Somogyi-Tóth Péter   ·   2011.07.13. 16:29
nyito

A hétfői -második- szűzfelszállás után (a felszállásról készült filmünket itt tekintheti meg) Szolnokon lehetett megtapogatni az újjászületett ötvenhét éves gépet.

Meghatódott egykori MiG-15-ös pilóták (fotók: a szerző felvételei)

Bár a program szerint műrepülést is láthattunk volna, erről a szervezőknek, nagy bánatuk ellenére le kellett mondaniuk. A keddi leszállás során ugyanis megsérült az egyik főfutó gumijának futófelülete és tartalék gumiköpeny hiányában a csapat lefújta a berepülési program negyedik felszállását.  Ennek ellénere a gép leírhatatlan hatást keltett közönségében: a veterán hajózók könnyekig meghatva tapogatták, csókolgatták, becézgették régi madarukat, mellyel annyi órát töltöttek a levegőben.

Egy régi, kedves ismerős, barát, bajtárs...

A sajtó képviselői és a nyugdíjas MiG-pilóták mellett a Légierő és a szárazföldi haderő nagy számban képviseltette magát. Az ünnepélyes beszédek, katonaindulók, a Himnusz után a 031-est kivontatták a hangárból és néhány méteres közelségből élhettünk át egy hajtóműinditást. A pilóták már a kabinban ültek, amikor teljesen váratlanul egy kecskeméti Gripen géppár húzott át a tömeg feje fölött, így tisztelegve az öreg UTI előtt. Az indítás hangulata felejthetetlen élményt jelentett a résztvevőknek, a gyermekek a fülüket fogták, az idősebbek pedig élvezettel teltek el a csodás kerozinilllattal és szinte mindenki kamerával, fényképezőgéppel örökítette meg az ezután már talán nem olyan ritka pillanatokat.

Ma a sajtó is megtekinthette, bemutathatta a repülőgépet

Mint Rohács Tamás  elmondta, az apró - berepülés során abszolút üzemszerű - sérülést leszámítva a gép minden szempontból tökéletesen teljesített az első három, legkritikusabb repülésén, így ki lehet jelenteni, hogy a nehezén már túl vannak. Bár minden követ megmozgattak, hogy mára új gumit kerítsenek, az csak holnap érkezik Angliából, így a tervek szerint hétfőn folytatódhat a berepülés.

A jelen tisztelgése a múlt előtt

A HA-UTI eredetileg egy Lim-1 (licenc alapján gyártott MIG-15bis, tehát együléses harci változat, gyári száma : 1A-09002) volt, amelyet 1954.május 11-én szállított le a gyár a Lengyel Légierőnek, ahol 002-es oldalszámmal repült. 1957-ben átépítették kétüléses UTI változatra, azaz SB Lim-1-re. 1970 január 20-tól 1970 június 17-ig újabb átépítés következett: a 1B-00611 gyári számú MIG-15bis törzshátsórészének felhasználásával SB Lim-2-re "változott át" a gép, melyet 1990 június 12-én vonták ki a lengyel légierőből, a 61. LPSZ egységnél, Mierzecice-ben. 1991-ben a Lodz-Lubinek múzeumba, 2004 júliusában pedig a 4-Air Airlines tulajdonába került.
(forrás: http://www.freeweb.hu/mig-15/)

Egy megszakíthatatlan kapcsolat

Emlékezők, tisztelgők, segítők és érdeklődők a hangárban

Csak összefogással sikerülhetett...

A HA-UTI

Indítás előtt

Forr a levegő, a hajtómű hibátlanul teljesített

Ünneplő katonák és civilek a szolnoki MH 86. Szolnok Helikopter Bázison

Kapcsolódó hírek