A Dubajban megrendezett légikiállítás egyik legfontosabb feladata az új, VIP szállítási feladatokra átalakított repülőgépek bemutatása és értékesítése a környék uralkodóinak, sejkjeinek, hercegeinek és dúsgazdag üzletembereinek. A lehetséges piac értéke több milliárd dollár, melyből minden gyártó igyekszik a lehető legnagyobbat „kiharapni”. Ehhez azonban nem árt sosem látott extrákat felkínálni...

Pont ezt teszi a Lufthansa Technik is: az alany a 2017-ben bekebelezett Airbus A220-as család – még Bombardier CSeries-néven kezdte meg pályafutását 2013-ban –, amely jelenleg nem rendelkezik business jet típusváltozattal. Ez azonban a szakértők szerint hamarosan változhat: méghozzá a nem túl sikeres VIP A320-asok helyére pozícionálhatja majd Toulouse a kisebb, de modernebb gépet. Ehhez segíthet a már ismert SkyRetreat-koncepció átültetése az A220-asra, amely nem már, mint egy kilátóterasz beillesztése – méghozzá közvetlenül a pilóták háta mögé. Ennek megfelelően a pilótafülke ajtaja egészen az első beszállóajtókig hátracsúszik. A pilóták ülése mögé pedig egy L alakú kanapékkal ellátott pihenőhely kerülne, ahol az utasok a gép nagy méretű szélvédőin keresztül figyelhetnék az eget, s persze a két hajózó munkáját. Az, hogy ez mennyire tetszene a kapitánynak és az elsőtisztnek, nem kérdés – a pénz diktál. Egyelőre az sem merült fel kérdésként, hogy a repülésbiztonságot mennyire befolyásolja majd a szabad bejárás a munkahelyre, hiszen így például elég nehezen lesz biztosítható a „sterile cockpit”, azaz kizárólag csak a repüléssel kapcsolatos kommunikációval, hangokkal dolgozó fülke és személyzet követelménye...

Mint Wieland Timm, a Lufthansa Technik VIP- és különleges feladatú repülőgépek értékesítéséért felelős igazgatója elmondta, szükség van a váltásra. „Jelentős lehetőségeket látunk, mert megváltoztak a vásárlók és igényeik is. Felnőtt egy fiatalabb, techérzékeny generáció, akik egyre több pénzzel és már más igényekkel rendelkeznek: modernebb gépeket, tágasabb belső helyet akarnak. Őket célozza meg ez az elképzelésünk.” Azt azonban hozzátette: a SkyRetreat-et közforgalmi, utasszállító gépeken nem értékesítik majd.

Az igazgató szerint a terrorveszély, a térség polgárháborúi, s a gazdasági válság miatt számos flottafrissítés maradt el, s így gyakran már a húsz éves kort érik el a térség kormányzati VIP-gépei. Ezt a piaci lehetőséget célozzák meg majd a szokatlan újításokkal vonzóbbá tett, modern A220-asokkal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!