Nyitókép Li-2-essel, Ancsákkal<br>(A szerző fotói)

Ahogy tavaly, úgy idén is szeptember első hétvégéjén ismét airshow-nak adott otthon a Budaörsi repülőtér. Az előző évi „Múlt és Jelen” szlogent most felváltotta a „Repülj át az őszbe a levegő királyaival” mottó. És valóban: a magyar polgári repülés királyai, hercegei, grófjai, bár inkább ászai, sztárjai, kapitányai közül szinte mindenki ott volt a kétnapos rendezvényen.

A magyar műrepülő konstrukció, a GenPro

A vendégek között megemlíthetjük első és egyetlen magyar űrhajósunkat, Farkas Bertalan tábornokot (akit Szüle Zsolt 747-es kapitány hozott a reptérre ékszerdoboz-kisgépével - a szerk.), a kiváló saját videófelvételeiről is ismert Varga Ferenc ezredest, volt MiG-29 pilótát, a levegőben pedig Veres Zoltánt, Vári Gyulát, Imreh Lujót, Szakács Gábort, Rohács Tamást, Krauth Pétert, Tóth Ferencet - bocsánat, ha a többi résztvevő nevének nem jut hely... A repülőnapon a kommentátor Nagy Jenő (Zsenya), egykori 21-es pilóta volt, aki sajátos stilusban konferálta az eseményeket.

Több, mint látványosan... Veres Zoli föld- és közönség-közelben

Az időjárás is kegyes volt a rendezvény első napjához, hiszen eső helyett, kissé párás napsütés és 30-35 fokos hőség várta a nézőket és a szereplőket egyaránt. A nézők pedig jöttek, annak ellenére, hogy több más rendezvény is volt Budapesten és a Balaton környékén ezen a napon A rendezés is jó volt, hiszen elővételben is meg lehetett venni a jegyet, a 14 év alatti gyerekek pedig ingyen mehettek be a repülőtérre. Készpénzmentesen bank- és HelloPay kártyákkal is lehetett fizetni az enni és innivalóért. Utóbbi el is kelt ezen a meleg napon.

Két kiváló oldtimer a Goldtimertől: a Kánya...

A repülőnap megnyitója a levegőben Li-2-es és három AN-2 alkotta kötelék volt, majd ejtőernyős ugrások következtek. Aztán a magyar fejlesztésű Genpro repülőgép emelkedett a levegőbe. A Kánya és a Podva következett, aztán honvédségünk két helikoptere, az AS350B Mókuska, és a 702-es oldalszámú Mi-17 szólódemóját láthatta a nagyérdemű. Ha már a véderőnk szóba került: az ínséges 2010-2016-os időszak után, amikor jórészt „csak” a Kecskeméti Repülőnapon láthatta a civil társadalom honvédségünk légijárműveit, a tavalyi évtől kezdve lassan szinte minden kisebb-nagyobb repülőnapon ott van a légi haderőnem.

...és a Po-2-es

A helikopteres fegyvernem képessége ismét helyreállt és van elég forgószárnyas, és vannak már szállító repülőgépeink is, a JAS-39 Gripenek pedig magas hadrafoghatósággal rendelkeznek, szoftverfrissítéseket kaptak, és most már a fegyverzet is rendben van. Az új repülőeszközök a közeljövőben várhatóak és azokra pilóta és üzemeltetésükhöz pedig műszaki és kisegítő személyzet kell. A légierőnk tehát mindent megtesz, hogy vonzóvá tegye a katonai pályát, valamint a haderőnk bemutatja, hogy a Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program nem a kormányzat öncélú pénzköltése, hanem hazánk védelmi erejének a XXI. századi követelmények szerinti újjáépítése.

A katonák forgószárnyasokkal...

A katonai helikopterek után egy egykor katonai helikopterként is használt típus, a Kamov Ka-26 repülését lehetett csodálni a Hiller H-23D-UH Raven társaságban. A bemutatók közben AN-2 és Li-2 utas-repültetés is folyt, valamint több helikopter is levegőbe emelkedett utasokkal. Következett a magyar gyártmányú csodahelikopter, a HA-XCD lajstromjelű Hungaro Copter HC-1. Utánuk Hughes 269C helikopterről cukorka hullott az égből a gyerekeknek. Az égi áldás után, AN-2 permetező bemutatót láthattunk, permet nélkül, pedig a forróságban jól jött volna a közönség felett is egy tartálynyi hűsülés.

...és Gripenekkel repültek

Délután egy óra után néhány perccel beköszönt néhány áthúzás erejéig a Légi Fegyveres Készenléti Szolgálati Gripen géppárja éles AIM-9 Sidewinder légiharc rakétákkal felfegyverezve. A Griffek Pápa irányába fordultak, a levegőbe pedig Lujó és csoda Mi-2 forgószárnyasa emelkedett. Bemutatóját pirotechnikai elemekkel is színesítette. Lujó után két helikopter repült egyszerre. Az egyik egy polgári AS.355. Mókuska2, a másik pedig Bell 206-os. Apa és fia – a Flycoop tulajdonosai repültek bemutatót,  „kakaskodott” egymással a két forgószárnyas, sőt még a Li-2-est is kísérték fel- és leszállás közben.

Szitakötő-rajzás: Hiller és Kamov

Aztán két Jak-52M startolt, az egyikben Vári Gyula, aki négy esetben is különféle trófeákat hozott el legnagyobb európai repülőnapról, az angliai Air Tatoo-ról annak idején MiG-29 bemutatójával. Nos a tudás nem kopott, igaz a Jak nem MiG, de a bor nem válik vízé...

Imreh Lujó csodaprogramja a csoda-Mi-2-essel

Vári Gyula után Szakács Gábor és Rohács Tamás L-29 Delfin bemutatója következett. A fekete sugárhajtású kiképzőgép dübörögve hasította az eget. Utána ismét helikopterek: A Flycoop gépei mellett a Csodakopter is a levegőbe emelkedett. A forgószárnyak után Veres Zoli káprázatos repülését lehetett látni MXS repülőgépével.

Ritka látvány: business-jetek köteléke

Több áthúzás is színesítette a repülőnapot, például Bellanca 7GCBC Citabria, Tóth Ferenc ismét megmutatta miért a vitorlázó repülés egyik világbajnoka (nemrég hatodszorra - a szerk.) és királya Magyarországon. Azért egyik ott van mellette Józsa Dávid is, ő a jövő héten hazai pályán, Börgöndön repül majd.

Jakok a légtérben

Két Schweizer 300 helikopter is eljárta balettjét a levegőben, majd autogiro bemutató következett. Aztán egy örültség, mert normális ember nem ugrik le bunjee jumping kötelén 400 méter magasból, még akkor sem, ha a kötelet Imreh Lajos Mi-2-es kopteréről lógatják le. Mindenesetre a különös műsorszám balesetmentesen lezajlott. Aztán egy Hawker 900XP, két BeechJet 400 álló üzleti jetköteléket láthattunk két áthúzásnyi időre. Utána egy igazi „oldtimer” műrepülés Zlin 226T-tel. A Zlin után Nirvana Air Race csapat hátimotor ernyős pilon repülését láthattuk, és a nap fináléja a szlovák Retro Sky Team is megérkezett Zlin, Jak és Ancsa repülőgépekkel, hogy német-szovjet légicsata-jelenetet adjanak elő. Az előadás után, még jutott égből hulló áldás, vagy cukorka a gyerekeknek.

A Delfin dörgése-sivítása mindig hatásos

A földön is zajlottak események. Mountain bike pálya, off-road autók, gyermeksziget, szolgálatból kivont katonai járművek, kivont ágyúk, harckocsik, repülőgépek és helikopterek várták az érdeklődőket. A Légimentők a Norvégiából beszerzett Eurocopterét, és a rendőrség légi szolgálatának MD-900 NOTAR helikopterét is kívülről-belülről megnéztették a látogatók.  A kulináris élvezeteket pedig a hagyományos lángosokon kívül már a modern kor street foood ételei, porked pull szendvicsek és kézműves hamburgerek biztosították, limonádék, ásványvizek és sörök társaságában.

A műrepülés klasszikusa a 226-os Zlin

Vasárnap érdemes kimenni, aki még akar, egyetlen változás, hogy Veres Zolit Besenyei Péter váltja.. Kiváló repülőnapot láthat minden érdeklődő.

A szlovák kötelék mindig látványos légiharca

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!