A MÁV-Start a jelentős érdeklődésre való tekintettel a monori mellett további két helyszínen is lehetőséget kíván adni leendő utasainak és a KISS-híveknek a motorvonatok megismerésére. Október 26-án 10–16 óráig Vácon lesz nyílt nap, másnap pedig 9–12 óra között Monoron, 13–16 óra között pedig Szolnokon. A nyílt napra a motorvonatból el kell távolítani a futópróbákhoz szükséges berendezéseket, kellékeket, súlyokat, és mivel ez időigényes folyamat, és, hogy csak egyszer kelljen megtenni, a mostani hétvégi eseményt lemondták, helyette a hónap végi hétvégét jelölték ki a „KISS-simogatásra”. A motorvonat még nem önállóan fog mozogni a helyszínek között, egy mozdony továbbítja majd.

Futópróbázó Flirt 3-as motorvonat. Ilyen, amikor meg van pakolva a szükséges eszközökkel (fotó: Vörös Attila)

A KISS motorvonatok gyártása egyébként jól halad, a 11 vonatból álló flottát 2020. január 31-ig kell átadnia a gyártónak a Start részére. A gyártás üteme szerint a határidő tartható, ezt Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető-igazgató helyettese erősítette meg nekünk. A futópróbák a cseh- és németországi tesztpályákon rendben zajlanak az első két emeletes vonattal, míg a harmadik egység itthon vár bevetésre. Egyelőre egy kisebb adminisztrációs hiányosság miatt nem kezdődhettek el a hazai tesztmenetek, de a Stadler a hatóság együttműködésében bízva nem számít emiatt csúszásra az engedélyeztetés menetében.

A MÁV-Start első KISS-ét tesztelik a velimi próbapályán a típusengedélyek megszerzéséhez (fotó: Quintus Vosman)

A KISS-ek forgalomba állásának várható menete az lesz, hogy az összes vonat elkészül 2020 január végéig, és addigra a típusengedélyt is megszerzik, így február elsején a teljes flotta forgalomba állhat. A MÁV-Start is ezzel a céldátummal számol. Ahogy a Stadlertől megtudtuk, most nem várható olyan késedelem, ami a GYSEV Flirt 3-asainak a típusengedélyeztetése során. Annak a legfőbb oka az volt, hogy az idő közben életbe lépett TSI szabvány változások okozta új kihívásokkal már a futó projekt során kellett megbirkóznia a gyártónak. Jelenleg tehát három emeletes motorvonat készült el, a negyedik már bőven felismerhető állapotban van, Kiss Csaba szerint a gyártás ütemében Dunakeszin ugrásszerű növekedés várható, és több motorvonat is egyszerre készül majd el a határidőig.

Egyszerre több egységen is dolgoznak Dunakeszin (fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!