Immár tizedik éve, hogy telente ultralight repülőgépek vezetik át kötelékben egy kihalófélben lévő madárfaj, a lármásdaru (Grus americana, whooping crane, info: Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület) fiatal, fogságban született egyedeit a wisconsini télből a floridai nyárba, hogy biztosan odataláljanak, és hogy életben maradjanak.

A kihalófélben lévő darufajta frissen kikelt egyedei ugyanis, épp mert a kihalás megakadályozása érdekében mesterséges környezetben nevelkednek, saját maguk nem találják a megfelelő kurzust, és csak visszaúton tudnak csatlakozni a tapasztaltabb felnőtt egyedekhez. Viszont a felkészült pilóták vezetésével mindig megfelelő pihenőhelyeken tudnak leszállni, és elkerülhetik azokat a zsúfolt légtereket, ahol a vonulásuk veszélyes lenne a légi forgalomra, a légi forgalom pedig veszélyes lenne rájuk nézve.

(fotók: Operation Migration)

 

Mindehhez az is kell, hogy a darufiókákat a kikelésük után azonnal hozzászoktassák a kisgépekhez, a motorzajhoz, és betanítsák őket az ultralightokkal való kötelékezésre.

A mostani áttelepítés a szövetségi légügyi hivatal egy augusztusi rendelkezése és az azt követő vizsgálat miatt kellett, hogy leálljon: az FAA ugyanis megtiltotta, hogy a sport- és hobbitevékenységnek minősülő ultralight repülésért a pilóták bármiféle javadalmazásban részesüljenek, márpedig az Operation Migration nevű szervezet, amely az évenkénti áttelepüléseket szervezi, eddig megfizette az ultralight pilóták egyébként nem könnyű munkáját.

Az áttelepülés az FAA közbelépésére útközben Alabama államban kellett, hogy leálljon, és ha nem sikerül megoldásra jutni, akkor ott kell átmeneti szállást keresni a fiatal lármásdarvaknak. Az FAA szóvivője szerint a szövetségi légügyi hivatal méltányolja, hogy a pilóták nem kívánnak szándékosan szabályt sérteni, az Operation Migration viszont azt szeretné, ha a hivatal kivételként nevesítené a szervezetet és ezeket az átrepüléseket, mert nonprofit környezet- és természetvédelmi vállalkozásról van szó.