Zugló addig beépítetlen sávja Rákosrendező és az Ungvár utca között a hatvanas évek végén kezdett beépülni. Ezen a területen, a Rákos-patak mentén előtte bolgárkertészetek húzódtak, a Kacsóh Pongrác úti lakótelep első ütemében a Nagy Lajos király útjától a patakig, majd a Csáktornya parkig épült fel. Kezdetben a 25-ös autóbusz közlekedett erre, a fokozatos beköltözések azonban saját buszjárat indítását kívánták meg. A belső végállomás azonban kérdéses volt, hova is vigye a busz a lakótelepen felszálló utasokat?

A felszíni csomópont a Mexikói úton<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(forrás: VEKE-archívum)

A hosszabbítás a sokszor, sokfelé elátkozott közlekedéspolitikai koncepciónak (is) köszönhető, ennek része volt a budapesti gyorsvasúti fejlesztések felgyorsítása is. A járműtelepet a földalatti új végállomásához, a ma intermodálisnak nevezendő új, Mexikói úti csomóponthoz tervezték. Innen indult a Belváros és Buda felé az 1-es, Rákospalotára a 25-ös, a Kacsóh Pongrác úti lakótelepre a 25Y-os autóbusz, és a földalatti meghosszabbításával egy időben új, 69-es számú villamos is indult az újpalotai lakótelepre.

A 69-es villamos átadóünnepsége Újpalotán

A vonalmeghosszabbítás szűk keresztmetszete a városligeti folytatás volt. Két terv is készült: az egyik a tó alatt, a másik azt északról megkerülve képzelte el a nyomvonalat, természetesen kéreg alatti vezetéssel. Végül az első változat valósult meg, a tó egységét megőrizve a vonalat a Hősök teréhez képest lejjebb kellett vezetni. A vasúttal is sokáig tartottak az egyeztetések, a rákosrendezői delta bejáratának vágányhálózata alatt sem volt mindegy, hogyan vezetik át az alagutat.

Az új alagút hosszmetszete<br>(forrás: Városi Közlekedés 1996/2)

A meghosszabbítással megszűnt a régi, 470 méteres felszíni szakasz, helyette 1233 méteren új alagútban futottak – és futnak máig – a szerelvények. A két új állomás – Széchenyi fürdő és a Mexikói úti végállomás – 35 méteres hasznos hosszal, 5,6 méter peronszélességgel épült. A Kacsóh Pongrác út–Mexikói út–Erzsébet királyné útja–Columbus utca határolta területen épült fel az új járműtelep, ahol kisebb javításokat, fényezéseket is elvégezhetnek.

A járműtelep alaprajza

Az új szakasz 40 centiméter vastag zúzottkő ágyazaton, folyóméterenként 48,5 kilogrammos sínekkel, vasbeton aljakkal épült. A legnagyobb emelkedő 26 ezrelékes, a legkisebb ívsugár 90 méter. A nyílt pályán 3,4, az állomásokon 3,6 méter a vágánytengelyek távolsága. Az új vonalszakaszt 1973. december 30-án adták át a forgalomnak, több próbamenet után ekkor álltak véglegesen forgalomba a Ganz-Mávag új csuklós szerelvényei is. Az 1973-ra átadott állomások felújítását a centenáriumi nagyrekonstrukció alkalmával végezték el, jellegzetes kék, illetve sárga csempeburkolatukat csiszolt kőlapokra cserélték.

Az új végállomás a Mexikói úton. A piros gömb a fal mellett a korabeli infopont<br>(forrás: VEKE-archívum)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!