Eléggé meglepő, sokaknak egyenesen meghökkentő eredménnyel zárult egy 2015-ben történt esemény vizsgálata az Egyesült Államokban. Portálunk is beszámolt róla, hogy Nashville repülőterén a Southwest 737-ese „orra bukott”: leszállás után, a forgalmi előtér felé gurulás közben a gép letért a gurulóútról, és kitört az orrfutója.

Az N649SW lajstromjelű 737-300-as a nashville-i nemzetközi repülőtér középső 20-as pályáján szállt le, majd észak felé gurult a terminál irányába, amikor lefutott a betonról és egy kisebb vízelvezető árokba esett. Vészkiürítéssel hagyták el az utasok a gépet, amelynek során kilencen megsérültek.

(fotók: Imgur.com)

Az NTSB most kiadott jelentése a baleset egyik fő tényezőjeként azt állapította meg, hogy a gurulóút megvilágítását véletlenül lekapcsolták az irányítók, miközben a gurulást vezérlő pilótát a terminál fényei egy pillanatra elvakították: ez és hogy a gurulóút azon szakaszán nem működtek sem a középvonalat, sem a gurulóút szegélyét jelző lámpák, hozzájárultak a baleset bekövetkeztéhez.

A jelentésben foglaltak eléggé zavaros helyzetet vázoltak azután, hogy a gép letért a betonról és a vízlevezetőbe huppant: a vészkiürítést a légiutaskísérők kezdeményezték, akik nem tudtak kapcsolatba lépni a pilótákkal, mert a pilótáknak egy leállíthatatlan hangjelzés okozott zavart a fülkében, a kabinszemélyzet az első percekben az interfonon keresztül sem tudott kommunikálni velük.

Ezzel együtt a vészkiürítést viszonylag rendben levezényelték, ugyanakkor a légiutaskísérők az esemény utáni jelentésükben kiemelték, hogy minden erőfeszítésük ellenére az utasok közül sokan laptopjukkal, kézitáskájukkal együtt igyekeztek elhagyni a gépet, egyikük még a felakasztható ruhaszállítóját is megpróbálta magával vinni, más pedig a görgős bőröndjét.

Ami pedig a fények hiányát illeti: amint kiderült, a gurulónak azon a szakaszán az irányítók, hivatkozva pilóták panaszára a halogén-izzók behelyezése miatt túl erős fény miatt, sokszor lekapcsolták a középvonalat jelző lámpasort, az oldalsókat viszont égve hagyták. Ez esetben azonban mind a középső, mind az oldalsó fények hiányoztak, mert mintegy fél órával a gép érkezése előtt az ügyeletes irányító véletlenül mindkettőt lekapcsolta, noha az NBTSB szerint azon az éjszakán más gépek személyzete nem kérte tőlük a középső lámpasor lekapcsolását. A problémát pedig az tetézte, hogy ezután az illető monitoron képernyővédő lépett működésbe, tehát az irányítók nem vették észre, hogy az egész a szakasz teljes világítása le van kapcsolva.

Az NTSB jelentése nem tartalmaz ajánlásokat, az Aviation Week egyik hozzászólója viszont úgy véli, meg kellene tiltani a képernyővédők használatát az irányítóknál, különös tekintettel arra, hogy a modern képernyőknél már nem okoz gondot a hosszan rögzített kép. Mások viszont azt mondják, az nem érthető, hogy amikor a pilótát elvakították a terminál fényei, miért nem fékezte le azonnal a gépet. Ilyen esetben, ha valamilyen okból nincsenek megfelelő támpontok a gurulás folytatásához, a pilótának meg kell állítani a repülőgépet, és a toronytól kérni segítséget, írja egy másik hozzászóló is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!