Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása

iho/vasút   ·   2018.09.29. 15:00
matterhorn_kotelpalya_zermatt_kislid

A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a háromsodronyos forgókötélpálya (3S, azaz Dreiseilumlaufbahn) 3883 méter magasan fekvő, felső állomása is elkészült, mától gondolákban lehet fellebegni az alpesi csúcsra.

Ha valakit nem iszonyít el rögtön a környezetkárosítással kart karba öltve járó turisztikai kiárusítás programja, annak bizonyára jól csengenek Mario Aufdenplatten, a zermatti kötélpályák műszaki vezérigazgatóhelyetteésnek szavai: a várakozási idők drasztikusan lerövidülnek, miután mától óránként kétezer embert lehet a Kis-Matterhorn csúcsára juttatni, szemben az eddigi – belegondolni is borzasztó – 660-as számmal.

At felső állomás a Kis-Matterhorn oldalában (képek forrása: walliserbote.ch)

A nyári és téli csúcsidőszakban a meglévő kötélpálya csak nehezen állta a turisták és sportolók rohamát, volt, akinek akár másfél órát is sorban kellett állnia, mire beszállhatott a Trockener Stegről a Kis-Matterhornra igyekvő gondolába. További cél volt, hogy a csúcs az év minden napján látogatható legyen, amit az eddig meglévő egyetlen kötélpálya kötelező revíziós időszakai értelemszerűen nem tettek lehetővé.

Zermatt idegenforgalmi vezetői az ázsiai turisták kegyeiért versenyeznek, akik kevés megértéssel viseltetnek az európai kötélpályakarbantartási ciklusidők iránt. Jelenleg az idelátogatók egytizedét teszik ki az ebből az irányból érkezők, de a növekvő tendencia egyértelmű, és nemsokára minden örödik utas Ázsiából fog érkezni.

A projektben a legnagyobb kihívás természetesen a magasság leküzdése volt. Nem csak az építési anyagok raktározása, a szükséges gépészeti berendezések elhelyezése okozott problémát a vízszintes felületek nélküli terepen, de a munkatempó is. Nehezen volt kalkulálható ugyanis, hogy a normál földfelszíni viszonyokra vetített emberi teljesítmény mennyivel esik vissza a majdnem négy kilométeres magasságban.

A két és fél év alatt elvégzett munkák költsége 55 millió frankra, azaz több mint 15 milliárd forintra rúgott. Ehhez képest a térség következő projektje, a 2021-ben elkészülő, megegyező techológiával dolgozó kötélpálya, mely az olaszországi Aosta-völgyben lévő Testa Grigiát Svájccal köti majd össze, maga az olcsóság. Hiszen csak 25 millió frankba fog kerülni.

Ebben a Pininfarina által tervezett gondolában lebeghetünk majd

Addig is, amíg nem sikerült összegyűteni a konyhapénzből a kötélpályázásra valót, itt megtekinthető egy 360 fokos videó a régi kötélpályán történő utazásról.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek