(fotók: Boeing)

Az európai repülésbiztonsági szervezet, az EASA (European Aviation Safety Agency) nyilvánosságra hozta azokat a követelményeket, amelyeket a Boeing kell, hogy teljesítsen annak feltételeként, hogy a 737 MAX engedélyt kapjon az európai üzemeltetésre.

A pontokat az EASA megküldte mind a gyártónak, mind az amerikai hatóságnak, a követelmények a jelek szerint többnyire plusz kondíciók ahhoz képest, amit az FAA írt elő eddig. Az egyik az, hogy egy átlagos pilóta fizikai ereje is elég legyen a  manuális trimm-kerék működtetéséhez a pilótafülkében (a középső konzol két oldalán: mint korábbi híradások jelezték, a trimmkerék „megfogásával” lehet kezelni a trimm elfutását, de nagyobb sebességeknél a kerék felkeményedik).

A következő pont a MAX állásszög-szenzorainak megbízhatóságára vonatkozik, a harmadik a személyzet további képzésére, ami felkészítené a pilótákat a többszörös vészjelzések helyzetének kezelésére. A negyedik pont azért érdekes, mert a nemrég az FAA pilótái által feltért hiányosságra utal, az átesés elleni automata védelem, az MCAS kikapcsolásának lassú mivoltára, de az európaiak eleve a mikroprocesszort jelölik meg ennek okaként, miközben a Boeing úgy kommunikált, hogy a szoftver javításával kezelhető a hiba. Ha magát a számítógépes alkatrészt kell cserélni, az jóval több időt vesz igénybe.

Ugyanúgy a kiképzésre vonatkozó követelmény is a MAX visszatérésének további halasztását jelentené, a Boeing ugyanis korábban úgy gondolta, hogy a pilóták kiegészítő képzését az MCAS működésével kapcsolatban elég a szokásos, kötelező időszaki szimulátortréningen végrehajtani.

Ugyancsak erősen halasztó jellege van annak a megjegyzésnek, miszerint az EASA át akarja tekinteni a robotpilóta működését – ki és bekapcsolását – abban az esetben, ha a gép átesik.

Az FAA röviden reagált, a közleményében jelezte, folytatja az együttműködést más hatóságokkal a Boeing 737 MAX engedélyeztetésében. „Ez az eljárás magában foglalja a rendszeres kommunikációt valamennyi érintett partner között” – hangzik az amerikai hatóság megjegyzése. Ami nagyon halványan mintha arra utalna, hogy az FAA és az EASA között nem biztos, hogy tökéletes a kommunikáció, netán az amerikai fél számára ezek a feltételek meglepetést jelentettek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!