A drezdai CarGoTram tehervillamosok a Volkswagen Friedrichstadt városrészben található logisztikai központja és a belvárosi „Üvegfalú Gyár” között szállítottak alkatrészeket 2001 óta. A látogatói élménycentrumként berendezett üvegfalú üzem tizennégy éven keresztül készítette manufakturális körülmények között a német autóipari óriás Phaeton luxusautóit, amelyek utolsó példánya március tizennyolcadikán gördült ki a gyárkapun. A Volkswagen zászlóshajója utód nélkül búcsúzik, így a gyártósor is elköszön, amelynek a helyén egy interaktív kiállítást rendeznek majd be az elektromos hajtású modellek és más digitális fejlesztések számára.

A Phaeton-gyár leállásával a világon jelenleg közlekedő villamosok még leghosszabb képviselőit, vagyis a két 59,4 méter hosszú teher-tuját is nyugdíjazzák. A villamosokat a gelsenkirscheni Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik építette 2000-ben, egyenként hat és fél millió márkáért. A szerelvények hivatalos bemutatója 2000. november 16-án volt Drezdában. Az első próbafutás 2001. január 3-án volt.

A Phaetonok gyártásának végével a drezdai Volkswagen-üzem is leáll, így a két CarGoTram-tehervillamos is munka nélkül marad (fotó: Wikipedia)

Az ötrészes, kilencven tonnás szerelvények két teherszállító vonófejből és három teher-betétkocsiból állnak. A betétkocsik teherbíró képessége tizenöt tonna, a vonófejeket hét és fél tonnával lehet terhelni, azaz összesen hatvantonnányi alkatrész utazhat egy szállítás alkalmával. A villamosok mind a húsz tengelye hajtott; az egyenként negyvenöt kilowatt teljesítményű vontatómotorok kilencszáz kilowatt összteljesítményt szolgáltatnak, ötven kilométer per órás maximális sebességük pedig elegendő a belvárosi közlekedéshez. A szerelvények 214 köbméteres szállítókapacitása körülbelül három teherautóéval egyenértékű.

Használati idejük során a CarGoTram-villamosok minden órában közlekedtek, sőt szükség esetén sűrűbben, akár negyven percenként is. Üzemeltetőjük a drezdai közlekedési vállalat, q DVB AG. A teherjáratok több útvonalat is használtak, a fő útvonal a logisztikai központból (GVZ, Güterverkehrszentrum) a Friedrichstadt Postplatzon, a Grunaer Straßén és a Straßburger Platzon keresztül vezetett a gyárba. Forgalmi dugó esetén a járatok a fő állomáson keresztül is közlekedhettek.

A CarGoTramek leállásával a hosszabb, kilencrészes budapesti CAF-kocsik vehetik át minden tekintetben a világ jelenlegi leghosszabb villamosai megtisztelő címet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!