Tovább bővült a 29-05-ös Bp kocsikkal megkezdett, majd a békéscsabai és debreceni 20-30-as Bd (korábban B), valamint a debreceni 20-37 500-as és 29-37 500-as Bd (korábbi 20-35 B és 19-35 A) kocsikra is kiterjesztett korszerűsítési program: a győri gyártású, bő negyvenéves B-k is egy jó időre megmenekülnek a selejtezéstől. A felújítást többek között az is indokolta, hogy a MÁV-Start jelenleg nem is nagyon tudna mit a helyükre beállítani. Egyelőre négy átalakított kocsiról van információnk: a szegedi 306-os és 342-es, valamint a miskolci 312-es és 369-es alakult át Bd-sorozatúvá a Dunakeszi Járműjavítóban. A felújítás során a kocsik beltere a ráncfelvarrott kocsikra jellemző színvilágot kapott: az üléshuzatot kék alapszínű plüssre cserélték, a burkolat narancs és bézs színekben tündököl, továbbá az egyik WC helyén három kerékpár tárolására alkalmas részleget alakítottak ki. Légkondicionálást persze ne is keressünk, a levegő cserélésére a lehúzható ablak a megoldás. Az ajtókat azonban lecserélték: öt kilométer per órás tempó felett automatikusan záródnak és reteszelődnek, továbbá hamarosan ajtónyitó és -záró gomb is kerül az ajtók mellé. Ez a 20-37 500-as és 29-37 500-as kocsikra is érvényes lesz.

Megújítja a győri gyártású 20-37-es kocsikat is a MÁV-Start. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Hajós Adrián Dominik)

A legfeljebb százhúsz kilométer per órás sebességgel használható kocsik eredetileg 20-47-es sorozatként gördültek ki a győri Rába gyárból 1975-1976 során. A tíz, egyenként nyolc fő befogadására alkalmas fülkét tartalmazó, vagyis nyolcvan ülőhelyet kínáló járművek megmenekülésében az is közrejátszik, hogy a tőlük néhány évvel fiatalabb lengyel fülkésekkel (20-37 Bo/Bko) ellentétben 1996-ban Dunakeszin nagyelemes felújítást kaptak, így a széteséshez közelítő poznaniakhoz képest még viszonylag jó állapotnak örvendenek. Jelenleg körülbelül ötven fut még belőlük, jellemzően Miskolc (és néhány évvel ezelőttig Szombathely) honállomással, azonban az elmúlt évek során a lengyel kocsik fokozatos leállításával Szegedre, Békéscsabára és Debrecenbe is állomásítottak át közülük néhányat. A 20-35-ös kocsik és a győri fülkések kipofozásával valószínűleg be is fejeződik az öt évvel ezelőtt elkezdett felújítási program, így már szinte csak felújított járművekből adhatják ki a záhonyi, a szegedi és a miskolci vonalak távolsági járatait.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!