Stockholmba szállíthat elővárosi motorvonatokat a Škoda
A helyi Region Stockholm hatóság a tizennyolc és fél kilométer hosszú Saltsjöbanan-vonalra szerez be tizenhat X25-ös sorozatú, kétrészes villamos szerelvényt.
A nagyrészt egyvágányú, normál nyomtávú pálya tizennyolc állomást és megállót fűz fel a svéd főváros és az attól keletre fekvő, csaknem tízezres kisváros, Saltsjöbaden között. A Storstockholms Lokaltrafik (SL) közlekedési hatóság tulajdonában álló Saltsjöbanan fizikailag elkülönül az országos vasúthálózattól, a Stockholms Spårvägar (SS) üzemelteti a megkötött szerződés értelmében.
A napokban aláírt járműbeszerzés értéke 1 milliárd 560 millió svéd korona, aktuális árfolyam alapján körülbelül 55 milliárd forint. A kontraktus opcionálisan további tizenöt vonat lehívását is lehetővé teszi, ami az alkatrészellátással és a személyzet képzésével együtt összesen több mint 230 millió euróra (cirka 88,5 milliárd forintra) növelheti a beruházás értékét. Az első vonatokat a tervek szerint 2029-ben szállíthatják le, ezek 2029 végén vagy 2030 elején állhatnak forgalomba.
A Storstockholms Lokaltrafik szerint a megrendelés jelentős előrelépés lesz a Saltsjöbanan történetében. Az X25-ösökkel nyugdíjazhatják a jelenleg a vonalon szolgáló régi, C10-es motorkocsikból és C11-es betétkocsikból álló szerelvényeket, melyek ötven évnél is idősebbek. Az új, 36 méter hosszú, kétrészes vonatok kívül-belül sokkal csendesebbek lesznek, ezen felül napjaink számos kényelmi funkcióit felvonultatják majd: a világos, légkondicionált, teljes hosszban átjárható utastérben biztonsági kamerarendszer felügyeli a rendet, az utasok digitális utastájékoztató kijelzőkről informálódhatnak, közben pedig mobileszközeiket is tölthetik a hálózati és USB-csatlakozókról. Egy szerelvényre körülbelül kétszázötvenen férnek majd fel, közülük 94-en találhatnak maguknak ülőhelyet. Természetesen az akadálymentesítésre is gondolnak: többcélú terek állnak majd a kerekesszékkel, babakocsival vagy kerékpárral közlekedők rendelkezésére, az elsőbbségi üléseket pedig eltérő színnel fogják megjelölni, így könnyen felismerhetők lesznek.
A járművek két áramnemről: 750 voltos és másfél kilovoltos egyenáramról (DC) tudnak majd üzemelni, összes forgóvázuk hajtott, legnagyobb üzemi sebességük pedig nyolcvan kilométer per óra lesz. A csúcsidei kapacitási igények függvényében akár három X25-öst is össze lehet majd kapcsolni szinkronüzembe.
A motorvonatokat az északi klímához igazítja a gyártó: mínusz 25 Celsius fokos zimankóban is képesek lesznek üzemelni, de a plusz negyven fokos hőguta sem fog ki rajtuk. A tervezés során a Škoda-csoport csehországi mérnökein felül a finn leányvállalat szakemberei is jelentős szerepet fognak játszani, akik széleskörű tapasztalattal rendelkeznek a kihívást jelentő északi klímára szánt járművek fejlesztése terén.
A Škodától az üzlet kapcsán elmondták, egy olyan teljesen új típusú könnyűvasúti járművet fejlesztenek ki, ami nagyobb kényelmet, sebességet és rugalmasságot fog kínálni, melyek a modern városi mobilitás elsődleges jellemzői. Kiemelték: a megrendelés újabb lépés azon stratégiai beruházások sorában, melyekkel meg akarják erősíteni az északi régióban betöltött pozíciójukat, ezen felül a járműveik számára is új piacot szereznek – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a stockholmi X25-ös vonatok látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!