Kicsit jajongásszag van a levegőben: az új Puskás-stadionnak nincsen annyi parkolóhelye, mint amennyit az OTÉK előír(na). Rögtön hozzá kell tenni, hogy a szerzőnek lila köd sincsen a fejében arról, hogy mi lehet az a foci, ezért nem is beszél stadionról, hanem egy olyan közintézményről, amelynek a morajláson kívül alaptulajdonsága, hogy viszonylag rövid időn belül nagy mennyiségű embert szív magába, majd pár óra elteltével ugyanennyit ki is lök magából. Legyen ez bármi.

(fotók: MTI/KKBK)

Ezenkívül Magyarországon két világ létezik: egy OTÉK-alapú, és egy valóság-, és józanész-alapú. Az Országos Területrendezési és Építési Követelmények arra ugyan jó, hogy a normál üzletmenet vadhajtásait lenyesegesse, és az építéssel összefüggő paraméterek betartatásával az épített környezet működőképességét és fenntarthatóságát biztosítsa, de – mint normatív szabályozási rendszer – teljességgel képtelen megbirkózni az extremitások világával. Az OTÉK alapján ma nem lehetne építési engedélyt kapni a Bazilikára, a Nyugati pályaudvarról nem is beszélve. Ha a Nagycsarnok üzemeltetési engedélyét úgy kellene megújítani, mint a Gólya-falatozóét Alsógödön, jó eséllyel lakat kerülne a népszerű piac kapujára.

Szerencse a normatív szabályozás szerencsétlenségében, hogy létezik még józan ész, és esetenként a tekintélyuralmi rendszereknek is vannak előnyei. A ma a Puskás-stadion nyitórendezvényére várt 68 ezer embernek mindössze 500 parkolóhely áll rendelkezésére, az is VIP-színekben. Vélelmezhető, hogy itt is a hagyomány adta joghézag kihasználásáról van szó: a Népstadionnak ugyanis nem volt parkolója, a most elkészült létesítmény jogfolytonos utódja az ötvenes évek elején épült, érthetően nulla parkolóhellyel rendelkező stadionnak. Olyasmi hát, mintha a Bazilika főhajóját lebontották, és újjáépítették volna.

A most észlelhető jajongás egy dolgot jelez: a parkolónélküliséget nem kommunikálták megfelelően, így azt most mindenki a saját szája íze szerint értelmezheti. Az értelmezések skálája széles, előzetes iránymutatás híján nem tehetünk mást, minthogy mindegyiket egyenszilárdságúlag bemutatjuk:

1. A beruházó spórolni akart, ezért sunyi módon, szándékosan lefelejtette a parkolókat a létesítményről. Mindezt azért tehette meg következmények nélkül, mert a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjával ugyan melyik kerületi építésügyi előadó mert volna ujjat húzni, az OTÉK-előírások nem-betartására hivatkozva visszadobva az építési engedélykérelmet?

2. Előremutató koncepcionális döntésről van szó, a kezdetek-kezdetétől. Belátva, hogy az autóalapú város- és közlekedéstervezés tovább nem fenntartható, a stadionfejlesztést kivonták az OTÉK fennhatósága alól, és döntés született arról, hogy a terület kiszolgálása kizárólag közösségi közlekedésre alapozható.

3. Nem született semmilyen döntés, volt egy parkoló nélküli stadion, amit újjáépítettek, nyilvánvalóan parkoló nélküli stadionná, ez jogilag minden további nélkül megoldható. Ötszáz parkolót azét kiszorítottak, hiszen Budapesten csak a legújabb időkben kezdtek el megjelenni a fejesek a buszokon – de csak kivételesen –, és hát valamivel nekik is ki kell menni a meccsre!

4. Osztottak-szoroztak, ezek alapján kiderült, hogy az OTÉK alapján mondjuk húszezer parkolóhelyet kellene létesíteni, egy ekkora parkoló ürítési és feltöltési ideje a három lehetséges ki- és bejáraton át három óra, ez nem életszerű, így hát a parkolóépítés elmaradt, erről azonban elfelejtették a parkolóhely után sóvárgó klienseket értesíteni.

Akármelyik forgatókönyv is valós, csak üdvözölni lehet, hogy így történt, mert talán ez lehet az OTÉK-hoz való görcsös ragaszkodás oldásának egyik első lépése. A további lépések során esetleg eljuthatunk a régóta érvényes holland gyakorlathoz is. ahol az ingatlan-nyilvántartásban rögzítik, hogy mely lakásokhoz NEM létesíthető parkolóhely. Azt az ötszáz VIP-parkolót pedig sajnáljuk: üzenetértékű lett volna, ha helyette mondjuk kétszáz fával többet ültetnek el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!