Módosult a Gripen-szerződés, szoftvercsere, magyar tulajdon!

Kelecsényi István   ·   2017.02.27. 08:45
cim_2

Az élet néha furcsa dolgokat produkál. Február 21-22-én jelent meg cikkünk a Balkán-országok légierőinek korszerűsítéséről, és összehasonlításképpen a Magyar Honvédség légi haderőnemének helyzetéről. Utóbbinál bemutattuk, hogy a JAS-39C/D harcászati repülőgépeinkre, amelyek tíz éve még a legmodernebbek voltak, bizony már szükséges lenne a „ráncfelvarrás”, tehát a SAAB által kibocsátott új szoftver és hardverelemek megrendelése.

Nos, nem kellett sok időnek eltelnie, hogy megtörténjen a fontos változás, a szerződés módosítása, beleértve az új szoftver beszerzését.

Hamarosan repül az E-változat, a mostani felhasználóknak a C/D fejlesztése a döntő

Sok olvasónak kérdéses, hogy a még mindig korszerű harci repülőgépekre miért szükséges még költeni, mikor a békebeli feladatokra, sőt akár koalíciós műveletekre is tökéletesen alkalmasak?

Minden állam érdekérvényesítő képessége annyit ér, amekkora gazdasági hatalma, illetve a hadseregének ereje. Napjainkban a haderőnemek közül a légierő az, amelynek fejlettsége, csapásmérő képessége kiemelten fontos. Az Egyesült Államok, a NATO, de Oroszország is több esetben szárazföldi és tengeri erők nélkül, vagy azok limitált bevetésével konfliktusokat, háborúkat próbál megnyerni. A saját erők legkisebb veszteségét a légierő bevetésével lehet elérni.

A szomszéd országokkal bár viszonyunk rendezett, sőt több nemzettel koalíciós partnerek vagyunk, de emlékezzünk a délszláv válságra, amely Tito marsall halála után úgy bontakozott ki, hogy még a nagyhatalmak fejlett hírszerző szolgálatai sem tudták előre megjósolni. Oroszország és az Európai Unió/NATO közti viszony folyamatosan változik. Ukrajna és Oroszország között továbbra is feszült a viszony, Szíriában, Líbiában, Afganisztánban, Irakban polgárháború van, amelybe a környező országokon túl különböző érdekektől vezérelve Európa, Amerika, Oroszország és Kína is belesodródott.

A csehek is megvették az új szoftvert

A NATO-országok ennek a helyzetnek megfelelően korszerűsítik haderőiket, elsősorban légierejüket. Európában a 3. és 4. generációs repülőgépeket a gazdagabb országok vagy az 5. generációs F-35 amerikai alacsony észlelhetőségű repülőgépekre, vagy európai 4++ változatokra cserélik. A 4+ generációs Eurofighter és Rafale repülőgépek új változatait, illetve a régebbieket átépítik. Az „eurokacsák” új modifikációit AESA (active electronically scanned array) lokátorral, európai gyártású Meteor illetve IRIS-T vagy ASRAAM, AIM-9X közelharc rakétákkal látják el. Elterjedőben az SDB kisméretű bombák használata, amelyekkel a járulékos veszteségek csökkenthetőek, egy bevetésen többet lehet belőlük hordozni, ezáltal több célpontot megsemmisíteni.

Svédország, a világhelyzet változását érzékelve, földrajzi helyzetéből is adódóan, elsősorban Oroszország fenyegetésétől tartva, két úton indult el. Az egyik a JAS-39C/D változatok modernizációja, a másik egy költséghatékony, új, modern  JAS-39 változat, az (E) kifejlesztése.

A Saab a C/D változatok esetében a szoftvermódosításokat, amelyek elsősorban a karbantartási szupportot, valamint az új fegyverek és berendezések integrációját tartalmazták, ingyen bocsátotta az MS19 Block3-ig minden alkalmazó ország részére. Az MS20 azonban, amely több éves fejlesztés eredménye, olyan nagymértékű szoftvermódosítás, amely már a Charlie és Delta változatoknál a repülőgép rendszereinek változtatását is lekezeli. A Saab ezért ezt a szoftvert már nem ingyenesen adja a repülőgépekhez.

Az MS20 szoftver fontosabb tulajdonságai:

  • Sisakcélzó integráció: a JAS-39C/D hajózói eddig is repülhettek Cobra típusú kijelzővel rendelkező sisakkal. A BAE System, Denel Optronics és a Saab által fejlesztett sisakok eddig a svéd és a dél-afrikai légierő rendszeresítette. Az MS20 valószínűleg más, például a JAS-39E repülőgéphez tervezett brazil AEL Sistemas Targo HMD sisakokat is támogatja.
  • Az MDBA METEOR rakéta teljeskörű integrációja. Ezek a  a nyugati világ jelenlegi legnagyobb (100 km+) hatótávolságú, ramjet-meghajtású rakétái. Az összes „eurokacsára”, tehát a Gripenen kívül a Rafale és a Eurofighter típusokra integrálják. Előnye az AMRAAM AIM-120C5 és C6-nál is nagyobb hatótávolság, valamint, hogy a francia gyártó nemzeti önrendelkezésbe adja át a teljes fegyverrendszert, ellentétben az Amerikai Egyesült Államokkal, amely fenntartotta a jogot, bizonyos országok, köztük Csehország, Magyarország, vagy éppen Románia esetében, hogy az AMRAAM egy kis hardware elemét nem adták át, bevetésükre engedélyük szükséges, egyébként az AIM-120 nem bevethető.
  • GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb) integrációja. A JAS-39C/D hátránya a hat fegyverfelfüggesztési pont. Ez különösen hosszabb távú, szárny-üzemanyagtartályokkal tervezett bevetés esetén nagyban korlátozza a szállítható fegyverzet mennyiségét és variálhatóságát. A kisméretű GBU-39 alkalmazásával a Gripen két-három póttartály és Litening célzókonténer és két önvédelmi IRIS-T vagy AIM-9 légiharc rakéta mellett nyolc, szárny-póttartályok nélkül pedig tizenhat ilyen fegyvert képes hordozni.
  • Fejlesztett Link-16 integráció:a NATO sztenderd korlátozott 16 bites Link-16 adattovábbító rendszerének korszerűsítése.
  • Módosított felderítő konténer integráció: a Gripen C/D-khez eddig a Litening IIIE célzó és felderítő konténert és a szintén az izraeli Rafael által gyártott Reccelite felderítőkonténert integrálták. Az új szoftverrel valószínűsíthetően más célzó és felderítő konténerek (pld. Sniper, Sniper XR vagy TopLight RecceU) integrációját készítették elő.
  • Az új változatú PS-05 lokátor támogatása: a radar új változata a jelenlegi Mk3 változathoz képest az azonos méretű légicélokat százötven százalékkal nagyobb felderítési távolságról képes érzékelni. A célkövetési, célravezetési távolság szintén hasonló mértékben növekedett, kihasználva az MDBA METEOR rakták teljes hatótávolságát.

Radar-adatok

További előnyök: plusz rádiócsatorna az előretolt földi irányítók, célmegjelölő katonák részére, a ROVER modullal a hangcsatornán kívül álló és mozgóképet is tud egymásnak küldeni bevetés közben akár a földi katona, akár a pilóta. Új, földnek ütközést megakadályozó rendszer (GCAS), javított CBRN rendszer, amely lehetővé teszi kémiai, biológiai, radiológiai vagy nukleáris támadás esetén is a JAS-39C/D repülőgépek alkalmazását, és karbantartását.

Logisztikai rendszerfejlesztések: a JAS-39 karbantartása egyszerűsödik. A szoftver, pongyolán fogalmazva, részletesebb hibajelzést küld, megmutatja a hibát, és annak helyét is. Lehetővé teszi a hosszabb szerviz-periódusok kialakítását, illetve a karbantartási igény csökkentését.

Az MS20 szoftvert eddig a Svéd Légierő Gripen harci repülőgépeibe installálták, de a cseh légierő szintén megrendelte, ott a szoftvercsere folyamatban van.

A fontos kérdés: hány pontra mi minden függeszthető... (fotó: a szerző)

Az MS20 mellett két fontos kérdésben is megállapodott a magyar és svéd fél. Egyik, hogy 600 órával több repülési idővel gazdálkodhat a Honvédség 2026-ig, ez pedig, amennyiben a mindenkori kormányzat biztosítja az üzem- és kenőanyagok, és a humán erőforrás költségét, növeli a hajózók kiképzettségét, és a repült órák számát. Több gyakorlaton és esetlegesen NATO koalíciós feladatokban való részvételt biztosíthat.

A másik fontos tény, hogy a Hende-féle szerződésmódosítás után a repülőgépek tulajdonjoga a svéd félnél maradt volna, az új megállapodás szerint a JAS-39C/D Gripenek 2026 után a lízing maradványértékén Magyarország tulajdonába kerülnek.

Összességében a magyar Gripenek szoftvercseréje lehetőséget teremt arra, hogy a C/D változat továbbra is élvonalbeli vadászbombázó és felderítő repülőgép maradjon. A fegyver- és függesztmény-integrációk a karbantartás egyszerűsítése, valamint az új lokátor beépítési lehetősége Magyarországnak esélyt ad arra, hogy új repülőgépek beszerzése helyett, akár saját földrajzi környezetében, minőségi fölényben legyen, akár a NATO koalíciós műveletekben is megfelelő teljesítményű repülőgépekkel vegyen részt bevetéseken.

A cél a minőségi fölény... (fotó: H. Szabó Sándor)

A szerződés pozitív Magyarországnak, ezért is érthetetlen, hogy a kormánypárti médiák hallgatnak, és az IHO-n kívül csak több internetes szakportál valamint a Magyar Nemzet számolt be róla.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.