Mozdonyvezetők: hiány vagy többlet?

iho   ·   2016.06.07. 18:45
00kicsi

A szerkesztőségünkbe eljutott hírek szerint az egyébként június 18-án (e sorok írásakor tizenegy nap múlva) érvénybe lépő nyári balatoni menetrend meghirdetése azért késik, mert nemhogy a vonatok közlekedését, de még a mozdonyvezetők vezénylését sem tudták előre meghatározni. A székesfehérvári felújítás csúszása, a mindössze négy használható átmenő vágány hátráltatja a megnövekedett forgalom elindulását, de mi van akkor, ha nincs, aki a mozdonyokat, motorvonatokat vezesse? Sok helyen állítólag nincs elég vezér, a személyvonatokra az állomási tartalékról kell átvezényelni a személyszálélításhoz szükséges típus- és vonalismeret birtokában dolgozó mozdonyvezetőt. Az állomási tartalék kiesése azonban – különösképp a nagyobb csomópontokon, budapesti fejpályaudvarokon – a szerelvények összeállítását, rendezését késlelteti, és ezzel a menetrendet is felborítja. Egy másik hír szerint azért nem indítottak mozdonyvezetői tanfolyamot a MÁV-Startnál, mert a meglevő állománynak sem tudnak elegendő munkát adni – ezt cáfolja az, hogy a MÁV-Start létszámhiányát a folyamatban levő kurzusok során 2016 végéig fel kívánják tölteni, és készül egy, a hivatást vonzóbbá tenni szándékozó életpályamodell is.

(fotó: Kemsei Zoltán)

Mindezekkel ellenkezik mindaz, amit Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnöke nyilatkozott szerkesztőségünknek. A szakszervezeti vezető éppen hogy nem hiányról, hanem feleslegről beszélt: véleménye szerint több olyan szolgálati hely van, ahol a szabadságok kiadásával együtt tudnak csak kötelező számú munkaórát tölteni a vezérek. A más helyeken tapasztalt hiány oka véleménye szerint inkább a típus- és vonalismeretek hiányával magyarázható. A Kollektív Szerződésben azért csökkentették a túlóra díjazását, hogy inkább a jelen létszámot foglalkoztassa túlórával a munkáltató, mert ez olcsóbb számára és a munkavállalók is kereshetnek. Kiss László a néhány éve bevezetett vezénylési rendszerben (IVU vezénylési program) látja a hiány és a túlkínálat problémáját, a jelenlegi létszámot sokkal ésszerűbben is ki lehet használni szerinte.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek