(fotó: Saab AB)

A svéd honvédelmi tárca és a légierő vezetői, valamint a Saab főnökei és mintegy ötszáz meghívott jelenlétében mutatkozott be a Gripen új, E-változata, az első elkészült tesztgép.

A konstrukciót az eredeti, bevált egyhajtóműves bázisán tervezték, de míg a nyolcvanas években alapvetően a svéd igények szerint gondolkodtak a JAS-39 fejlesztői, az E-változat a Saab szándékai szerint egy, a nemzetközi piacon is ütőképesebb, és közben a versenytársakhoz képest továbbra is olcsóbban megvásárolható és üzemeltethető gép, amely viszont kapacitásában, teljesítményében, képességeiben igyekszik felzárkózni a konkurenciához.

Alaposabb szemrevételezéssel észrevehető az új verzió néhány fontos sajátossága. A dupla orrkerék helyett egyet de nagyobbat kap a gép. Az igazi „trükk”, hogy a főfutók az eddigi változatokkal ellentétben nem a törzsbe, hanem az eredetinél vastagabb szárnytőbe húzhatók be. Ez ugyanis azt jelenti, hogy az amúgy is valamivel nagyobb törzsben negyven százalékkal megnőtt az üzemanyag mennyisége.

Vagyis a maximálisan 16 és fél tonnás felszállósúlyú új Gripen E sokkal tovább maradhat levegőben, mint az alapváltozat –egyébként megfigyelhető ez a fejlesztési tendencia más gépeknél is, például így sikerült megnövelni a hatótávolságát, a bevetési időtartamát az F/A-18-as Super Hornet változatának: a nagyobb sárkány és a több üzemanyag komoly taktikai előny.

A demonstrátor: már ezzel is sikerült az utánégető nélküli szuperszonikus repülés (fotó: Saab AB)

A példa persze nem véletlen. A törzset megerősítették, áttervezték a farokrészt, a mostani, az F404-esen alapuló  hajtómű helyett beépítésre szánt, húsz százalékkal erősebb, General Electric F414G-39F hajtómű kedvéért, ami nem más, mint ami a Super Horneteket repíti párosával beépítve. Nagyobb teljesítményű tehát a hajtómű, de nagyobb a levegőigénye is, ezért áttervezték a beömlőket, a szívócsatornákat. Ugyancsak fontos, és az új hajtóművekkel összefüggő változás, hogy a gép képes az úgynevezett „szupercirkálásra”, vagyis utánégető nélkül repülhet hangsebesség fölött.

A törzs megerősítésével lehetségessé vált két további pilon szerelése, így a gép fegyverterhelése is megnőtt, a felfüggesztési pontok száma tízre emelkedett. A kabintető előtt ott az új infravörös érzékelő és célkövető, új az avionika, az orrban az AESA radar; az integrált szenzorrendszerrel a pilóta munkáját megkönnyíti a technológia.

Az adatátviteli rendszerek beépítésével a gép tökéletesen alkalmassá vált a hálózati hadviselésre, és eleve teljesen NATO-kompatibilis – ne felejtsük, az alapváltozat nem volt az, hiszen még a semleges Svédország védelme jegyében született, és épp a magyar és a cseh megrendelés nyomán kellett a gép több rendszerét ehhez képest módosítani. A gép védelmi rendszerét is megújították, a fegyverzete is modern: a METEOR, AMRAAM, IRIS-T, AIM-9 rakéták integrálva az AESA radarral és a sisakkijelzővel, az új kialakítású műszerfallal komoly rendszerszintű változást jelentenek a most használt C/D-khez képest.

Az E-változattal kapcsolatos új rendszereket részben egy demonstrátoron, egy átépített D-n próbálták ki, de a most bemutatott példány is még tesztelésre szolgál, csakúgy mint további két gép. Az NG-ként (New Generation) is emlegetett E-kből először a svéd légierő kap majd, a Flygvapnet hatvanat rendelt és közben a maga régebbi gépparkjának egy részét is felfejleszti az E-k szintjére. A következő biztos felhasználó Brazília lesz; mint azt a napokban megírtuk, Botswana, ha valóban megkötik a szerződést, C/D-ket vásárol, feltehetően épp az E belépésével feleslegessé váló svéd készletekből.

Gripen C-kötelék: az E sikeresebb lehet a piacon

Korábban 2015-re tervezték az E prototípusának első felszállását, és 2018-ban az első szériapéldány átadását a svéd légierőnek, a szűzfelszállás mostani közlések szerint még idén, az első átadás a svédeknek 2019-re várható, de ugyanabban az évben a brazilok is megkapják a megrendelt huszonnyolc együléses és nyolc kétüléses kontingensből az elsőket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!