Valamikor újranyit ma a Keleti pályaudvar

iho/vasút   ·   2025.09.21. 08:05
00_keleti_reopen

Határidőre és költségkereten belül, de a tervezettnél több beavatkozást hajtott végre a MÁV-csoport. Majd hajnalban történt valami, amiről Hegyi Zsolt számolt be egy rövid videóban.

Befejezték az elmúlt időszak legnagyobb műszaki felújítását a Keleti pályaudvaron, ahol augusztus 25-től éjjel-nappal és hétvégén is dolgoztak.

Vasárnaptól visszatér a megszokott élet a történelmi főépület csarnokába és peronjaira: munkagépek helyett ismét a személyszállító vonatok veszik birtokba a pályahálózatot, amelyek újra a Keletiig közlekedhetnek, nem csupán az ideiglenes végállomásokig és átszállópontokig.

A MÁV saját forrásából megvalósított, mintegy 4,4 milliárd forintos beruházása során 400-450 dolgozó közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével elvégzett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron évekre biztosítható a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken a meghibásodások, az üzemzavarok száma, ezáltal pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés.

Így kezdődött a MÁV közleménye, de hajnalban történt valami.

De vissza a közleményhez!

A nyitás első napjaiban a felújított, karbantartott pálya- és biztosítóberendezési elemek, ezen belül jellemzően a váltók – a szabályozások, ellenőrzések ellenére – esetenként még nem állnak be megfelelően, ezért egy-egy vágányon előfordulhatnak korlátozások. A finomhangolás ideje alatt ezért megerősített létszámban folyamatosan készenlétben állnak a szakemberek, hogy minél gyorsabban javítsák a berendezéseket.

Az egyhónapos karbantartás ideje alatt

  • kicseréltek négy kilométernyi úgynevezett hosszúsínt és a tervezett 2300 helyett 2560 váltó alatti talpfát; kitérőfát.
  • Mintegy 50 váltó karbantartását végezték el, és a tervezettnél jóval több, csaknem 150 váltót ellenőriztek.
  • Csaknem 2800 méteren ágyazatot cseréltek, illetve rostáltak.
  • A felsővezeték-hálózaton 15 ezer 600 méteren cserélték a koros vezetékeket.
  • Tizennégy kilométernyi vágányt szabályoztak a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső, illetve Ferencváros között, továbbá a Keletiben lévő fővágányokon.

Ezek olyan mértékű feladatok voltak, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetése mellett lehetett hatékonyan és koncentráltan elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető.

(fotók: MÁV)

Nemcsak az utasok vonatai által használt vágányokon, de a „kulisszák mögött”, a tárolóvágányokon, az üzemi pályaudvaron, a járműjavító bázisok területén is jelentős munkákat végeztek, hogy a pályaudvar kiszolgálása is gyorsabbá és biztosabbá válhasson a felújítást követően.

Átépítették az 1-2. vágány peronját, ahol az ősz folyamán úgynevezett taktilis sávot is kialakítanak. A többi peronon is

  • karbantartották az utastájékoztató berendezéseket,
  • lefestették a padokat és szemeteseket,
  • lecserélték az órákat,
  • javították a világítási rendszert, illetve
  • a perontetők szigetelését is.
Őszre tervezett munkálatok

Nem áll meg a munka ősszel sem! Ekkor azonban már vágányzárat vagy nagyobb forgalomkorlátozást nem igénylő munkákkal és karbantartásokkal folytatódik csak a Keleti felújítása. Így egyebek mellett több mint 110 váltó karbantartását végzik el, ebből mintegy 20-30 váltónál alkatrészeket, síneket, illetve talpfákat is cserélnek, de az utasforgalom fenntartása mellett.

A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – a technológia szerint előírt utószabályozásokat követően – menetrendváltásig visszaemelik az állomási területen engedélyezett sebességet 40 kilométer/órára a fővágányokon, a kapcsolódó bevezető szakaszokon pedig 80 kilométer/órára, valamint a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét. A beavatkozásoknak köszönhetően megelőzhető lesz a sebességkorlátozások újbóli bevezetése, növekszik a vonatközlekedés pontossága és csökken majd a műszaki üzemzavarok valószínűsége; sebességkorlátozások ma átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Ezenkívül rövidül a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje is, így megnő a pályaudvar kapacitása, mérsékelhetők lesznek a feltorlódások.

Üvegfödém

A Keleti pályaudvar teljes kizárással járó felújítási munkáival párhuzamosan a peronszinten az Utascentrum üvegfödém szerkezetének munkaterület-lehatárolása megtörtént, a szükséges helyszíni vizsgálatok elkészültek, megkezdődtek az előkészítő munkák. A MÁV-csoport az üvegfödém repedésének okát korábban már vizsgálta. Az elkészült igazságügyi szakértői vélemény alapján egyértelművé vált, hogy a repedés hátterében kivitelezői hiba áll, ennek oka pedig az, hogy a rétegrendek vastagságát és anyagát nem megfelelően választotta meg a kivitelező. A cserélendő üvegfödém-mezők gyártási ideje több hónap, a munkálatok várhatóan jövő év elejéig befejeződnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Folytatódik a pécsi fővonal karbantartása

MÁV/iho   ·   2025.09.19. 15:00

Szeptember 23-ától három hétig pótlóbuszok közlekednek Dombóvár, Szentlőrinc és Pécs között. A kiemelt karbantartás célja a sebességkorlátozások megszüntetése, a Budapest és Pécs közötti vonatközlekedés pontosabbá tétele.