Kétszer két sávosra bővítik az 5-ös főút szegedi bevezető szakaszát

MTI/iho   ·   2025.09.18. 08:46
kamionok

Az M43-as autópálya és az ELI-ALPS lézeres kutatóközpont közötti út a tervek szerint 2026 nyarára bővül ki ötmilliárd forintból.

Az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) elmondták, a fejlesztés azért is fontos, mert ezen a szakaszon összpontosul a BYD építési forgalma, majd a gyár megnyitását követően a működéshez kapcsolódó forgalom is, emellett ezt az utat veszik igénybe a környékbeli nagyvállalkozások is – a BYD-gyár építése Magyarország legnagyobb ipari beruházása, ahol évente 300 ezer új autó készülhet. A beruházás elengedhetetlen annak érdekében is, hogy a helyi átmenő, valamint ipari forgalom biztonságosan tudjon haladni.

A sávok mellett modern közvilágítást, új körforgalmat, autóbusz-öblöket valamint egy új, 1,6 kilométer hosszú kerékpárutat is kialakítanak a projektben, a biztonságos és környezetbarát közlekedés, valamint Szeged élhetősége érdekében is.

A kivitelezés során végig folyamatos lesz a személy- és teherforgalom a teljes szakaszon, a tervezett kétszer két sávot bizonyos szakaszokon pedig már a befejezési határidő előtt igénybe vehetik a közlekedők.

A jövőbeli beruházásokkal kapcsolatosan közölték: a tervek szerint a közeljövőben megkezdődik egy új útszakasz kivitelezése, amely a szegedi iparterület déli határa mentén köti össze az 5-ös és a 4519-es utakat. Így a területet északon az M43-as autópálya, nyugatról az 5-ös főút, délről pedig az 502-es főút új szakasza határolja majd. Tervezési fázisban van továbbá egy olyan projekt is, amely keretében ugyancsak kétszer két sávosra bővül a területet keletről határoló 4519-es út az ipari park közelében.

Tervezett vasúti beruházásként 221 milliárd forintból újulhat meg a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasúti vonalszakasz, ahol a második vágány is kiépül a gyorsabb forgalom érdekében. Ezen a szakaszon a felújítást követően 160 kilométer per órára emelkedhet a sebesség, ami az IC-vonatok esetében 15 perc menetidő-megtakarítást eredményezhet a Budapest és Szeged viszonylatában.

Magyarországon az elmúlt 15 évben annyi autópálya és autóút épült, amennyivel a hazai gyorsforgalmi úthálózat – lakosságarányosan – mára eléri a legfejlettebb nyugati országok szintjét. A kormány 2010 óta mintegy 4200 milliárd forintot fordított közútfejlesztési beruházásokra, ennek köszönhetően a gyorsforgalmi úthálózat hossza már megközelíti a kétezer kilométert. Ezen belül 740 kilométer gyorsforgalmi út épült vagy bővült, mintegy ezer kilométernyi főutat fejlesztettek, emellett pedig 240 kilométernyi csomóponti, híd-, illetve alsóbbrendű útfejlesztés valósult meg.

A nemrégiben nyilvánosságra hozott, 2035-ig szóló tízéves beruházási keretprogramban jelentős vállalásokat tesz a kormány a jövőre nézve is, például folytatódik az M9-es gyorsforgalmi út, illetve a Debrecen és Szegedi közötti kétszer két sávos út kiépítése.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MTI / Balázs Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek