Tengerhajózás: lassan csak a bolondok szállítanak szárazárut

iho/hajózás   ·   2019.04.14. 12:00
grindrod_shipping0

Testvérlapunkon, az ihologon jelent meg, hogy Szingapúrban tanácskoztak a világ legnagyobb szárazárus hajóstársaságainak vezérigazgatói, ahol a száraz ömlesztett hajózás alapvető üzleti modelljéről vitatkoztak. Egyetértettek abban, 2019-re megtört az iparág.

– Huszonöt éven át hajókat építünk, de jó árat csak négy évre kapunk érte. Rolls-Royce-ba fektetünk be, de egy tragacsnak megfelelő díjat kapunk érte – így fakadt ki Martyn Wade, a Grindrod Shipping vezérigazgatója, de még ennél is drámaibb volt, és jól jelzi az iparág válságát Pankaj Khanna kérdése az Economou Csoporttól: „Melyik hajótulajdonos keresett pénzt az elmúlt tíz évben? A hajótulajdonosnak szinte jótékonynak kell lennie megbízóival, hogy rakományait elszállíthassa. Ezt a modellt nem lehet fenntartani.”

És hogy még jobb legyen a hangulat azt is megjegyezte Khanna, fél 2019-től, nem lát sok javulást, úgy gondolja a második negyedév valószínűleg még rosszabb lesz, mint az első. A hírrel egyetértőleg kommentált Szalma Botond, a Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft. tulajdonos-ügyvezetője is a Facebookon. Ezt írta kapcsolódó posztjában:

„Már évekkel ezelőtt érezhető volt, hogy valami nem stimmel a tengerhajózással. Akkor még sokan mosolyogtak, amikor arról beszéltem az előadásaimban, hogy szerintem fordulat következik be, mivel a bankok, befektetői csoportok, és helyenként az állam váltak/válnak a hajók tényleges tulajdonosaivá. (Egy kicsit az európai belvizeken is ez a helyzet!) (...) Jó ha tudjuk, a világkereskedelem több, mint kilencven százaléka érinti a tengerhajózást. Ez megint fájni fog.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Szállítmányozás

Eldőlt: megépülhet a zalaszentiváni deltavágány

iho/vasút   ·   2025.12.12. 12:00

A Swietelsky, a V-Híd és az R-Kord partnersége csaknem 12 milliárd forintot kér a kivitelezésért, aminek cirka felét a GYSEV fizeti uniós támogatásból, másik felét pedig az állami büdzsé állja. A fejlesztéssel a Metrans tervezett konténerterminálja is megvalósulhat, és értelmet nyerhet a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti fantomkörforgalom.