Kerékpáros felvonulás lesz szombaton az ország négy városában. A budapesti esemény délután három órakor kezdődik, a Magyar Kerékpárosklub a Madách térről indul el Budára, majd este hat órára visszatér a Városház utcába.

Minden városban vállalták a jelöltek, hogy találkoznak a kerékpárosokkal, akik azt várják Budapest, Debrecen, Sopron és Szentendre jövendő vezetőitől, hogy alapvető vállalások mellett kötelezzék el magukat – amennyiben megválasztják őket. Az ügy pikantériáját az adja, hogy a hét budapesti főpolgármester-jelölt közül egyedül Tarlós István és helyettese, Szeneczey Balázs mondta le a randit.

A felvonulás útvonala

A budapesti felvonulás a Madách térről indul. Innen az Andrássy út, a Nagykörút, a Móricz Zsigmond körtér, a Bartók Béla út, a Szabadság híd és a Kiskörút érintésével ér vissza a menet a Városház utcába legkésőbb 18 óráig. A felvonulás elején és végén beszédek hangoznak el, a Városház utcában pedig a Főpolgármesteri Hivatal épületénél helyezik el követeléseiket.

Az útvonal során a menet a következő pontokon találkozik a jelöltekkel:

Magyar György független jelölttel a Balettintézetnél,

Bodnár Zoltánnal, a Liberálisok jelöltjével a Liszt Ferenc téren,

Csárdi Antal, LMP-s jelölttel a Blaha Lujza téren,

Bokros Lajossal, a MOMA jelöltjével a Baross út Körút kereszteződésében,

Staudt Gábor jobbikos jelölttel  Móricz Zsigmond körtéren,

Falus Ferenccel, az Együtt-PM főpolgármester-jelöltjével a Kálvin téren.

A Magyar Kerékpárosklub azt fogja kérni tőlük, hogy egy táblán jelöljék be, mit vállalnának elvárásaikból.

A felvonuláshoz csatlakozott a Levegő Munkacsoport is.

A Magyar Kerékpárosklub több héttel ezelőtt kereste meg a főpolgármester-jelölteket, akikhez szombati felvonulásán egyenként fog felvonulni, hogy egyértelmű vállalásokat kapjon a következő öt év biciklis fejlesztéseiről. A jelöltek számára ajánlott pontjaik a következőek:

  • „Tervet és határidővel programot készítek a város biciklibarát átalakítására
  • Rendszeres forgalomszámlálást és közvélemény-kutatást készíttetek a közlekedésről
  • A járdáról az úttestre helyezem a kerékpárutakat, csökkentem a járdán parkolást.
  • A kerékpáros létesítmények fenntartását, takarítását rendeletileg előre sorolom, ehhez forrást biztosítok.”

A négy általános vállalás mellett minden város kerékpáros közössége saját, helyi követelésekkel egészíti ki a listát. A kerékpárosklub véleménye szerint a fenti lista bevállalása nélkül a fenntartható, ember- és környezetbarát közlekedési módok támogatása csak üres ígéret. Éppen ezért a Magyar Kerékpárosklub nem érti, miért nem kíván részt venni az eseményen és ezek közül vállalásokat tenni sem Tarlós István, sem helyettese.

László János elnök az ihónak elmondta: tekintettel arra, hogy Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes csütörtöki, részvételt lemondó levelében „ígéretekre való licitálásnak” nevezte ezeket a vállalásokat, a szombati Tour de Voks felvonulás módosított útvonalon haladva a Városház utcában ér véget, ahol a Főpolgármesteri Hivatal bejáratánál fogják elhelyezni a követeléseiket, illetve névre szóló csomagban adják fel a főpolgármesternek azt a szakembereink által készített 10 oldalas kiadványt, amely a kerékpáros közlekedés olcsó és költséghatékony fejlesztési eszközeit foglalja össze. Ezek mellett ajándékba adják Jan Gehl világhírű dán városépítész magyarul frissen megjelent, Élhető Városok című könyvét is. László János elmondta: remélik, ha közönség előtt nem is veszik át, „irodáik magányában tanulmányozzák majd ezeket”.

Részvételt lemondó levelében Szeneczey Balázs arra is hivatkozik, hogy az utóbbi években több kerékpárutat, -sávot és egyéb létesítményt adtak át, illetve elindították a MOL Bubi közbringa-rendszert. Bár mindez kétségtelenül így van, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a közbringa-rendszer több éves késéssel indult, a startra ígért elengedhetetlen infrastruktúra-fejlesztéseknek mindeddig csupán a töredéke valósult meg.

A Kerékpárosklub véleménye szerint a MOL Bubi városlakók körében aratott népszerűsége, valamint az utóbbi években egyedülállóan bekövetkezett bringaboom miatt a kerékpáros közlekedés rendszerszintű fejlesztése nem „ígéretlicit”, hanem Budapest élhetőségének elengedhetetlen eleme. Az utóbbi évek fejlesztéseiből továbbra is hiányzik a főváros közlekedési rendjének közlekedéspolitikai újragondolása, az eddigi beruházások és intézkedések csupán felszíni kezeléseknek tekinthetők.

László János elmondta: a főváros máig nem indította el az egész városra kiterjedő kerékpáros főhálózat tervezését és megvalósítását, az alaphálózat megvalósításához szükséges úthálózati felülvizsgálat és intézkedési terv kizárólag a belső városrészre készült el, de ennek megvalósítása is „rétestésztaként húzódik”. Így aztán a főutak, hidak máig sem járhatók kerékpárral. Véleménye szerint a Demszky-érából örökölt rossz minőségű kerékpárutaknak csupán töredéke újult meg, a számtalan helyen járdákra festett – kerékpárútnak nevezett – sárga csíkok sem tűntek el, ezzel gyalogos–kerékpáros konfliktusok sokaságát eredményezve. A kerékpáros létesítmények fenntartásáról szóló egyeztetések Szeneczey Balázzsal több hete megakadtak: a járhatatlan, bokrokkal benőtt, télen hóval borított kerékpárutak, -sávok helyzete úgy tűnik idén sem oldódik meg.

A Magyar Kerékpárosklub továbbra is partnerként tekint minden önkormányzatra, szakmai munkájuk célja a települések élhetőbbé alakítása. Úgy vélik, Budapest olyan történelmi pillanatban van, amikor a lakói pártállástól függetlenül fejezik ki látható igényüket a város élhetősége mellett. Hiba lenne a következő önkormányzati ciklusban lekésni ezt a lehetőséget – írja közleményében a Magyar Kerékpárosklub.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!