Új vasúti sebességrekord Japánban: hatszázhárommal repesztett az egyik leendő Csuó-maglev!

iho   ·   2015.04.21. 11:15
400px_csuo_maglev

Újabb sebességi szintet ugrott meg a maglev-rendszerű vasút 2015. április huszonegyedikén: a Japán Jamanasi prefektúrájában található mágneses tesztpályán átlépték a hatszázas tempót. Az L0 sorozatú próbavonat 10,8 másodpercen keresztül volt képes tartani a hatszázhárom kilométer per órás új rekordsebességet. A szerelvény ez alatt a rövid idő alatt ezernyolcszáz métert tett meg.

A hétkocsis vonattal pár napja már elérték az ötszázkilencvenes tempót, amivel átadták a múltnak az eddig fennálló, 581 kilométer per órás sebességi rekordot, melyet még 2003 decemberében, egy MLX01-es prototípus maglev-vonattal értek el. A jelenleg 42,8 kilométer hosszú tesztpálya akkor viszont még csak 18,4 kilométeres volt.

A leendő Csuó-maglev egyik vonatával egymás után kétszer is megdöntötték a japánok a mágneses lebegtetésű vonatok sebességi rekordját: először 581, majd 603 kilométer per órás sebességet sikerült elérni. A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: Railway Gazette)

A tesztpálya meghosszabbítása 2013 augusztusára készült el, majd az újabb L0-ás vonatok érkezésével a JR Central megkezdhette a Csuó maglev-vonalra tervezett szerelvények tartóssági tesztjeit. A próbafutások során két vonattal vizsgálják a tartósan magas sebességű közlekedés megbízhatóságát, mivel a sikeres tesztek nélkülözhetetlen előfeltételei a japán fővárost első ütemben Nagojával, később Oszakával is összekötő Csuó-maglev megvalósításának.

Az első fázisban 286 kilométer hosszúra megálmodott mágneses lebegtetésű vonal építését hivatalosan tavaly december tizenhetedikén kezdték meg, ünnepélyes keretek között. A pálya nyolcvanöt százalékban hegyek alatt, alagutakban fog vezetni. Az ötszáz kilométer per órás üzemi sebességnek köszönhetően az út mindössze negyven percet vesz majd igénybe. A körülbelül 5400 milliárd jent felemésztő beruházás a tervek szerint 2027-ben készülhet el, az Oszakáig tartó hosszabbításra várhatóan 2045-ig kell várni – írja a Railway Gazette.

A Csúó-sinkanszenről részletesebben az Indóház 2013. októberi számában olvashatnak. (A lap megrendelhető itt, vagy megvásárolható személyesen a szerkesztőségben. Ha digitálisan szeretné olvasni, akkor ide kattintson.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek