Kis repedések az óriásgépen: gyártási hiba

iho/repülés   ·   2012.01.20. 15:00
380wing_cim

Az európai légügyi hatóság kiterjedt vizsgálatot készül indítani azoknak a repedéseknek a dolgában, amelyeket először a 2010-ben Szingapúrban hajtóműrobbanás miatt megsérült Qantas A380-as szárnyában fedeztek fel, de mostani hírek szerint más gépeken is találtak ilyen hibát.

A Wall Street Journal európai kormánykörökre hivatkozva állítja, hogy az európai repülésbiztonsági ügynökség, az EASA néhány napon belül másodszor ad majd ki direktívát, amelyben ezzel a hibával foglalkozik, és előírja azokat a karbantartási programokat, amelyek keretében meg kell vizsgálni és meg kell javítani a gépeket.

Egy igencsak impozáns szárny elkészítése <br>(fotók: Airbus)

Az Airbus a lap információira válaszul ismét elismerte, hogy kis repedéseket találtak néhány alkatrésznél, nevezetesen a szárnyborítást belülről tartó szegecseknél. A gyártó valóban új dokumentumot vár az ügyben az EASA részéről, és az európai légügyi hivatallal együttműködve dolgozta ki a vizsgálat és a javítás programját. Az Airbus ismét leszögezi, hogy ezek a repedések nem befolyásolják a repülőgépek biztonságos üzemeltetését, ugyanakkor a gyártó szorosan együttműködik a légitársasági partnerekkel is a témában.

380-as szárny útra készen az összeszereléshez

A legfrissebb Airbus-nyilatkozat már foglalkozik a probléma okával is, a cég egyik szárnyspecialistája szerint gyártás közben történt egyes szegecseknél túlzott erőhatás, amikor a szárnyborítást még a rögzítés előtt ráhúzták a már elkészült főtartóra és az előre behelyezett szegecsekre. Ekkor érhette olyan túlterhelés a szegecseket, amire korábban nem számítottak – mondta az Airbus szakembere. A repülés közbeni terhelések azonban nem haladják meg a várt és normális értékeket.

A Walesben épült új Airbus-szárnyüzem

Szárnyanként 30-40, 23 centi hosszú, L alakú tartóborda rögzíti a szárny kompozit-borítását a főtartóhoz, ezeknek a borításhoz kapcsolódó szegecseinél találtak olykor hajszálrepedéseket a fesztávolság felénél. Hosszú távon ezeket a részeket cserélni kell, de rövid távon semmiféle veszélyt nem jelentenek – nyilatkozta az Airbus szakembere. A gyár szerint a korrekció akkor is könnyen megoldható a rendszeres nagyobb karbantartások alkalmával, ha a hibát korábban nem fedezték fel az adott gépen.

Kapcsolódó hírek