Újpest megmaradt iparvágányai

Kadocsa Gyula   ·   2011.10.09. 11:00
00

Nagy részüknek ma már csak itt-ott kibukkanó sínmaradványait vagy a nyomvonalát nyomozhatják az elveszett vágányok kutatói. Abban az időben vasúti kocsikban érkezett a nyersanyag és sokszor úgy szállították el a késztermékeket is, de nem volt gond, ha (akár külföldről) megrendeltek egy nagyobb gépet, vagonba rakták, majd néhány nap múlva ugyanabból a vagonból vették ki a megrendelő  telephelyén. Persze manapság is épülnek nagyobb üzemekhez iparvágányok, például a törökszentmiklósi Claashoz vagy a kecskeméti Mercedes-gyárhoz, de a kalocsai mellékvonalat talán feltámasztó foktői növényolajgyárat is ide számolhatjuk.

Üde színfoltnak számítanak viszont a már jelentős múlttal rendelkező, még működő iparvágányok. Pláne ha azt látjuk, hogy egyes szakaszai felújításon esnek át. Ebbe a kategóriába esik az Angyalföld pályaudvart a Sanofi-Aventis (leánykori nevén: Chinoin Gyógyszergyár) újpesti gyáregységét, illetve a Budapesti Erőmű Rt. újpesti erőművét összekötő vágánykapcsolat.

Néhány hete az egyik hétvégén újították fel az erőmű vasúti bejáratánál lévő kereszteződésnél a Berlini utca aszfaltburkolatát. Az elkopott, már veszélyessé vált burkolatot a vágányok környékén szombaton felmarták, vasárnap délután pedig már a friss aszfalton mehetett a közúti forgalom, és a rákövetkező kedden pedig egy két kocsiból álló vasúti szerelvény is áthaladt a kereszteződésben.

Az Angyalföld állomáshoz kapcsolódó iparvágányok<br>(forrás: Google Earth)<br><br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik meg

A gyógyszergyárba különféle folyékony vegyszereket szállítanak tartálykocsikkal. A gyár területére – egy rövid szakasz kivételével – MÁV-gépek már nem léphetnek be, onnantól a belső területeken kétéltű traktorok mozgatják a vagonokat. Az erőműbe leginkább savat vagy lúgot szoktak vinni, valószínűleg ilyen szállítmány volt most is. Itt  viszont az üzem területén belüli vágányokon is a MÁV-Trakció gépei végzik a mozgatást. Szintén a MÁV, illetve az anyavállalatból kiszervezett utód tartja fenn az erőmű területén lévő pályát is. (Bárki, aki arra jár a Berlini utca felől, a kapun kívülről is láthatja éjjel-nappal a tolatásjelzők kék fényeit.)

Az iparvágány az esztergomi 2-es vonalból ágazik ki Angyalföld állomásnál, majd keresztezi a Madridi utcát, a Chinoin területének a csücskén áthaladva kanyarodik ki a Berlini utcára, ahol szétágazva az egyik ág visszakanyarodik a gyógyszergyár felé. a másik ág pedig keresztezve a Berlini utcát az erőműbe fut.

2009-től, amióta megszüntették az állomási tartalékokat, az úgynevezett csomóponti kiszolgálómenetek (csoki) látják el ezt az iparvágányt is. Ezekhez a menetekhez kapcsolódnak – szükség esetén – a rákosszentmihályi  Ferroglobus, illetve a rákosrendezői ócskavastelep kiszolgálásai is, így az alkalomtól függően Angyalföldről közvetlenül a Marcheggi hídon keresztül, vagy Rákosrendezőt is érintve térnek vissza a körvasútra.

Az tény, hogy az Újpestig tartó menetek elég ritkák, de biztos, hogy környezetkárosító hatásuk jóval kisebb, mintha ugyanezeket a szállítmányozásokat közúton oldanák meg.

Kapcsolódó hírek