Ilyen jelző pedig nincs

Móricz Zsiga   ·   2013.03.12. 14:00
01-cseh-jelzo.cim

A közelmúltban Vörös Attilával közösen írtunk egy cikket Bele a sűrűjébe címmel, a 100a vonal jelenlegi és múltbéli teher-, valamint személyvonati forgalmáról. A cikkben megemlékeztem a régmúlt időkről, a vasúti forgalom 1987-es helyzetéről, arról, hogy naponta hány teher- személy- és gyorsvonat hagyta el Rákosrendezőt Cegléd irányába. Írtam az állomás néhány figyelemre méltó, különös sajátosságáról és említést tettem egy érdekes, csehszlovák eredetű bejárati jelzőről, amelyről azt hittem, hogy időközben szabványosra cserélték. De tévedtem.

Két hozzászóló is felhívta rá a figyelmemet, hogy az emlegetett jelző, állításommal ellentétben még napjainkban is a helyén áll és működik. Ma a kellemes időt kihasználva kerékpárra pattantam és elmentem megnézni. Valóban ott áll a helyén, a gazos, rozsdásodó vágány mellett.  A napjainkban is üzemelő csehszlovák eredetű bejárati jelző a rozsdásodó, gazos vágány mellett.

Milyen érdekes dolgokat tud produkálni az emberi emlékezet! Én valóban úgy emlékeztem, hogy a jelző már régen MÁV szabványú, négyoptikás (plusz kiegészítő lapon hívójelzéssel felszerelt), biztosított bejárati jelző. Pedig többször is megfordultam arrafelé még aktív masiniszta koromban, a feljegyzéseim tanúsága szerint utoljára valamivel több, mint négy évvel ezelőtt. De a jelzőt (legalábbis a formáját) úgy tűnik nem figyeltem meg, csak a jelzési képét. Bezzeg, amikor felállították!

Írásom tárgyát valamikor a hetvenes évek végén, vagy talán a nyolcvanas évek elején helyezték üzembe, amikor a régi alakjelzőt megszüntették, leszerelték. Ha minden igaz, akkoriban még az 1975. május elsején életbe léptetett F1-es Jelzési Utasítás volt hatályban, azonban ennek lapjain nem szerepelt ilyen formájú főlappal ellátott jelző.Az 1975-ös Jelzési Utasításban szereplő jelzők. A szovjet típusú jelzőket sem ábrázolja, pedig azok már több helyen is üzemeltek. Nálunk, Budapest környékén a dorogi vonalon.

Volt is nagy felháborodás, zúgolódás. Az időszakos oktatásokon rendszeresen előhoztuk a témát, nagyokat vitatkoztunk róla. (Érdekes, hogy a dorogi vonalon található szovjet típusú jelzők nem váltottak ki hasonlóan élénk vitákat, pedig azok sem foglalták a helyet az utasítás lapjain. Lehet, hogy automatikusan működött bennünk egyfajta belső cenzúra?)  Az oktatótisztünk is levelezett az ügyben az igazgatóság illetékes osztályával, de nem történt semmi. Halvány ígéretek talán elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy egyszer, majd valamikor a közeli vagy távolabbi jövőben szabványos eszközt állítanak föl. Addig azonban amíg ez nem történik meg, elrendelték az ügyben érintett főnökségeknek, hogy parancskönyvi rendelkezéssel hozzák a személyzet tudomására a szokatlan formájú bejárati jelző érvényességét. Néhány évvel később aztán beemelték az újonan életbe léptetett F1-es Utasításba a különleges alakú szovjet típusú jelzők mellett a csehszlovák gyártmányút is, amely minden addig ismert négy plusz egy optikás MÁV főjelzővel ellentétben nem rendelkezett osztott főlappal és külön, a főlap alatt elhelyezett kiegészítő jelzéssel, hanem egy közös lapon helyezték el mind az öt fényforrást, tehát a hívójelzését is. Mi pedig ezek után megnyugodtunk, hiszen helyreállt a törvényes rend, bár az oktatások ezáltal lényegesen unalmasabbá váltak.A szovjet és a csehszlovák jelző egyaránt bekerült az utasításba. Helyreállt a rend.

Telt-múlt az idő, ismét új Jelzési Utasítás látott napvilágot és csodák csodája, kikerült belőle a szokatlan, furcsa cseh jelző. (Talán ebből a tényből vontam le azt a hamis következtetést, hogy szabványos MÁV jelző váltotta fel a régi, szenvedélyes vitákat kiváltó ismerősünket.) De nem ez történt. Valójában a 2008-ban hatályba léptetett Jelzési Utasítás egyszerűen (talán feledékenységből?) újra törvényen kívülre helyezte a csehszlovák gyártmányú bejárati jelzőt, pedig ekkor már állítólag nem ez volt az egyetlen ilyen példány a MÁV hálózatán.  Sajnos, a közeljövőben hatályba lépő új, módosított F1-es Utasításból is kimarad a szabványostól erősen eltérő alakú főlap ábrázolása. Szerintem még lenne idő a pótlásra, mindössze egy lappal kellene kiegészíteni a módosításokat tartalmazó köteget, hogy a 34. oldalon szerepelhessen a megfelelő ábra. Csak a rend kedvéért.Vajon miért száműzték ismét a 2008-as utasításból a csehszlovák jelzőt?

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.