Modellkiállítás az Északiban

iho/vasút   ·   2011.07.10. 10:00
title

A kiállításnak idén a patinás, 1885-ben épített Eiffel-csarnok adott helyet. A húszezer négyzetméter alapterületű egykori gőzmozdonyjavító műhelyt az utolsó gőzös 1963-as távozása után rendezték be a villanymozdonyok számára. A folyamatos átszervezések miatt az 1868 óta létező főműhely 2009-ben végleg bezárta kapuit, a berendezéseket főleg Szolnokra költöztették.
Az utoljára 2009-ben megrendezett seregszemle idén két hétvégén látogatható, a szokásos modulterepasztalok mellett helyet kapott a közút és a repülés is.


A csarnok még tartja magát. Sorsa egyelőre rendezetlen

A kiállítás a hatalmas csarnok felét fedte le

Érdemes volt megszemlélni a patinás csarnok üresen álló részét is

 

A kiállítás sztárjai ezúttal is a hatalmas modulterepasztalok voltak. Utóbbiak lényege, hogy több elemből állnak, így azokat tetszőleges méretben tudják változtatni. A különböző asztalokon több érdekes jelenetet, állomást találhatunk. Nézzünk meg ezekből néhányat!

 

A Széchenyi István vasútmodellező klub modulján több méretarány is megtekinthető. Kezdetben a H0-s városi vasúti részt nézzük meg. Tátrák pihennek békésen

A vonalon a kíválóan elkészített TW6000-es villamosok dolgoztak

Kicsit távolabb egy ritka együttállást is megörökíthettünk

Terepasztalon mindent lehet

A busz is mozgott

 

A népszerű H0-s méretarány (1:87, a valós méret nyolcvanhétszeresre kicsinyített változata) a normál nyomtáv (1435 milliméter) megfelelője, azonban érdemes tudni, hogy létezik több keskeny nyomtávra átalakított H0-s méterarány. A 750 és a 760 milliméteres kisvasúti vonalnak a H0e felel meg (amely az N méretarány építési nagyságával egyezik meg), míg a 600 milliméteres nyomtáv 87-szer kisebb változata a H0f (ez a Z méteraránynak felel meg). Létezik ezen kívül a valós ezer milliméteres hálózatnak is H0-s változata, ez a H0m (TT-s építési nagyság).

 

Normál nyomtáv (H0) és 760 milliméteres hálózat (H0e) keresztezése

A terepasztal másik oldalán a Hegyközi és a Nyírvidéki kisvasútra emlékeztek meg

Fesztivál hangulat

 

A szegedi vasútmodellezők a 140-es vonal Szatymaz állomását és néhány az Alföldre jellemző témát építettek meg.

 

A Cegléd–Szeged vonalat viszonylag későn, a nyolcvanas évek elején villamosították. Szatymaz állomást 1982-ben érte el a felsővezeték, a terepasztalon az utolsó dízeles korszakra emlékeztek

A gémeskút kihagyhatatlan téma egy alföldi terepasztalról

A Láng művelődési szakkör is egy modulterepasztallal készült. Képen az Északi összekötő vasúti híd kicsinyített változata

A terepasztal másik részén a Székely gyorsról ismert gyimesbükki őrház látható. Igaz, a Desiro kevésbé illik ide

A veresegyházi csapat modulterepasztalán a 71-es vonal részleteit tekinthettük meg. Felvételünkön a névadó állomás látható

Erdőkertes megállóhely is tökéletes lett

Üde színfolt a Legóból épített terepasztal is

A Siemens egyik legújabb terméke, a Vectron villanygép sem hiányzott

Színes járműállomány

Az 1:10-es méterarányú gépek is képviseltették magukat

A korábban a Gyermekvasúton szolgáló, azóta elbontott motorvonat modellje

MX/a vár az indulási időre

A terepasztalok mellett sok érdekesség várta a látogatókat.

 

A csarnokban több régi járművet is kiállítottak. Képünkön egy Ikarus 311-es

Csepel D450

Volga GAZ 21 M

Az összesen száz vitrinből álló kiállításon a vasút múltjára emlékezhetünk, de a közlekedés minden ágazata képviselteti magát modell formájában

A repülőgépekről szóló vitrinben megtaláljuk az Ikarus 290-est is

Járművek minden mennyiségben

A távirányítóval működő modellhelikopter is igazi érdekesség volt. A felvételeket Óvári Péter készítette

Távirányítós autóval driftbajnokságot rendeztek

A harmadik Nemzetközi Vasútmodell-kiállítás július 10-én, valamint 16-án és 17-én is megtekinthető 9 és 17 óra között, de július 16-án egészen 22 óráig lesz nyitva a rendezvény.

Kapcsolódó hírek