A világon a legnagyobb nagyhatótávolságú, szélestörzsű flottát üzemeltető légitársaságnak nyilván komoly a befolyása a repülőgépgyártókra. A Boeingnak különösen fontos az Emirates állásfoglalása, lévén a társaság az amerikaiak modernizált, új hajtóművel és szárnnyal készülő 777-9-esének kibocsátó légitársasága, és a típusból nem kevesebbet, mint 150-et rendelt.

Még fantáziakép: Az Emirates lesz a 777X kibocsátója

Az első nyolc példánynak jövő júniustól kellett volna forgalomba állnia, de ez már nyilván teljesíthetetlen, lévén hogy a fejlesztés két ponton is megrekedt, vagy legalábbis késedelmet szenvedett. Mint ismert, a gép egyik utolsó terhelési próbája során a tehertér egyik ajtaja kiszakadt, erről a gyártó azt állította, hogy nem befolyásolja a fejlesztési program ütemezését. De a Boeing, emlékeztetnek a szakportálok, most, a MAX-ügy árnyékában, semmiképp nem engedheti meg magának, hogy időnyomás hatására bármilyen újabb hibát kövessen el, és ne végezzen alapos vizsgálatot, illetve ha kell, ne módosítson a gépen, ami persze megint csak időbe telik.

A másik, a jelek szerint nagyobb probléma a hajtóműveké, a Boeing elsősorban a General Electric GE9X késésére hivatkozik a 777X csúszásával kapcsolatban. Az elmúlt évek repülőgépipari fejlesztésének mondhatni az Achilles-sarka a hajtómű volt, láthattuk ezt akár az A320neo gépcsalád esetében, amelynek programját elsősorban a Pratt & Whitney GTF-hajtóműveinek hibái akasztották meg, de hasonló gondjai vannak hasonló hajtóművekkel az Airbus által átvett Bombardier-konstrukció, az A220, lánykori nevén CSeries üzemeltetéseivel, legutóbb, többszöri – útvonalon történt – hajtóműleállás miatt a Swiss kellett, hogy rövid időre földön tartsa a gépeit.

Az első összeszerelt 777-9-es (fotó: Boeing)

Az Emirates elnöke, Tim Clark friss nyilatkozatában jelezte, csak 2021 áprilisára illetve annak az évnek a második negyedére várja az első 777-9-esek átvételét, noha a Boeing vezérigazgatója legutóbb még 2020-as forgalomba állítást ígért.

Clark hangsúlyozta, az elsődleges szempont, hogy egy gép a szolgálata első napjától kezdve 99,9 százalékos megbízhatósággal álljon a társaság rendelkezésére. Ameddig egy típus nem éri el ezt a szintet, a légitársaság nem hajlandó átvenni a példányokat, figyelmeztetett az Emirates vezére. Ugyanakkor ő is elsősorban a hajtóművek kérdését emlegette a 777-9 kapcsán, hozzátéve, a repülőgépgyártók „túlígérték magukat” az elmúlt években, és korábban piacra dobták a típusaikat, mielőtt azok elérték volna a teljes érettségüket, különös tekintettel az Öböl-vidékén uralkodó forró időjárásra. Ez egyébként nyilván megint csak elsősorban a hajtóművek megbízhatóságára utal.

Az Emirates a 150-es 777X megrendelés mellett most tárgyal a Boeing képviselőivel egy negyven gépes Dreamliner-megrendelés véglegesítéséről, miközben az Airbus részéről hetven szélestörzsű gép megvásárlásáról zajlanak a megbeszélések.

Az társaság jelenleg is a 777-esek legnagyobb üzemeltetője, Budapestre is ezzel a típussal jár

Az üzletekről a mostani fejlemények kapcsán több feltételezés forog, az egyik, hogy a társaság csökkenti a 777-esek rendelésszámát, a másik, hogy a 777-esek és a kisebb 787-esek között lesz valamiféle átcsoportosítás a Dreamlinerek javára, miközben az összesített példányszám nem változna.

Egy biztos, a mostani elemzések szerint az ügyben fontos döntések várhatók  a novemberben következő nagy őszi szalonon, Dubajban, ahol egyébként 2013-ban a 777X programot, összesen 259 gép megrendelésével, szárnyra bocsájtották.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!