A kompresszor állólapát-részén tapasztalt repedések miatt kell halasztani a General Electric új óriás hajtóművének bevezetését és egyben az őt hordozó Boeing 777X forgalomba állítását, és emiatt a szélestörzsű típus új változatának első repülése a tervekkel ellentétben nem történhet meg – nemhogy kora ősszel, de az idén sem.

Mint erről többször beszámoltunk, a népszerű „Tripla Hetes” modernizált, új szárnnyal és hajtóművel tervezett típusa eredeti tervek szerint 2020-ban kellene, hogy szolgálatba álljon a Lufthansa színeiben, kérdés, hogy ez a határidő ezek után tartható.

A friss bejelentés szerint a kérdéses részegységet újra is kell tervezni, és feltehetően ez van a több hónapos csúszás mögött. Amúgy más tényezőket is feltételezhet a történettel kapcsolatban a szakmai közvélemény, jelesül, hogy a 777X sorsát némiképp befolyásolják a MAX körüli bonyodalmak.

Már az is jele volt ennek, hogy az Ethiopian MAX 8-asának balesete után nem sokkal elmaradt a „roll-out”, amikor a világ közvéleményének bemutatkozott volna a hatalmas utasszállító első példánya, csak a Boeing alkalmazottainak rendeztek szűkebb körű ünnepséget. A gép ugyanakkor már túljutott az első gurulópróbákon is, vagyis egyéb rendszerei valószínűleg már lassan tényleg készen álltak volna a szűzfelszállásra.

A másik tényező, ami a MAX-ok felől befolyásolhatja a 777X sorsát, az, hogy a Boeing számára a 737-es balesetek következtében rázúduló részben jogos, részben nem annyira jogos vádözön közepette, amikor van olyan nyilvános kérdésfeltevés, hogy hány ellene kezdeményezett per kell ahhoz, hogy végre bedőljön már a cég, létfontosságú, hogy a 777X bevezetése problémamentes legyen. Különösen azért, mert ismét nem egy teljesen új típus légialkalmassági engedélyeztetéséről van szó, hanem egy úgynevezett „grandfather-rights” alapján megadható engedélyről, vagyis hogy nem kell a gépet teljesen új típusként tesztelni és vizsgáztatni, mármost a 737 MAX kapcsán az amerikai szövetségi hatóságot vádolják azzal, hogy nem lett volna szabad ilyen alapon engedélyeztetni.

Az FAA egyébként is eléggé rigorózus teszteljárást követel a 777X esetében, különleges feltételekkel, amiket legfőképp az új konstrukció egyik legérdekesebb jellegzetessége, a gurulás közben felhajtható szárnyvég miatt írt elő az amerikai hatóság.

A Boeing ugyanakkor hangsúlyosan csakis a hajtómű problémáját  említi a maga közleményében, amelyben jelzi a csúszást. A GE9X a polgári hasznosításúak között a világ legnagyobb teljesítményű, leggazdaságosabbnak ígérkező hajtóműve, amely a majd három és fél méteres átmérőjű elülső lapátsorával és 60 tonna körüli tolóerejével nemrég bekerült a Guinness világrekorderek közé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!