Ugyancsak fontos mérföldkő, pláne egy ilyen gigantikus jószág esetében: a Stratolaunch eljutott a gurulópróbákig.

A két 747-es szerkezeti elemeit is magába foglaló, majdan nagy magasságban rakétaindításra használható ikertörzsű hathajtóműves gépnek ez a próba nyilván mindenképp kritikus: hogyan lehet majd ezzel a különös szerkezettel manőverezni a földön, úgymond „normális” repülőtéri viszonyok közepette, miközben egyfelől a 117 méteres fesztáv, másrészt az ikertörzs (a menetirány szerinti jobboldaliban van az igazi pilótafülke) teszi komoly kihívássá, hogy a gép egyáltalán eljusson a hangárjától, ahol építették, a pályáig, és vissza.

Ehhez képest a Stratolaunch, amelynek első hajtóműpróbáiról tavaly szeptemberben számoltunk be, már 46 mérföldes, 74 kilométeres óránkénti sebességgel is mozgott a Mojave-űrrepülőtér pályáján.

Az első mozgások célja tehát a gép földi kormányzásának és, ami ekkora masina esetében nagyon nem közömbös, fékezésének próbája volt. Sajnos egyelőre sok részletet nem árultak el a cég pilótái arról, milyen egy ilyen nagy, egyben fura repülőgépet irányítani a földön, de hogy nem lehet épp egyszerű feladat, az biztos, mint hogy az is nyilvánvaló, hogy magának a gépnek a megalkotása is rendkívüli feladat.

A feladat nagysága magyarázza, hogy mint sok más fejlesztési program, a jelek szerint a Stratolaunch is lassabban halad előre, mint azt korábban optimistán tervezték. A szeptemberi hajtóműindításról szóló anyagunk egyik képaláírásában jeleztük: „Első felszállás talán még idén, talán inkább jövőre...” Nos, ezt a cég legfrissebb megfogalmazása szerint úgy kell módosítani, hogy a gép első repülése talán 2019 végére, talán inkább 2020-ra várható.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!