Ahogy az iho (mások mellett) már márciusban megírta, drágítják a vasúti közlekedést, mégpedig olyan módon, hogy ne kelljen valamifajta általános jegyáremelést bejelenteni. Május közepétől a gyorsvonatok többségére is meg kell fizetni a számos távolságibusz-járatra már egyedileg, követhetetlenül, rendszer nélkül és a tömegkommunikációban meg nem hirdetve bevezetett sarcot.

Annak idején éltünk a gyanúperrel: az áremelésnek éppen azért ezt a módját választják, hogy lehetőleg ne is legyen sajtóhír az eseményből, az emberek ne is értesüljenek róla, csak amikor a jegyváltásnál többet kérnek tőlük. Akkor hivatalosan cáfolták az iho értesüléseit, ám most nemcsak az derült ki, hogy május 15-től valóban itt az általános gyorspótjegy, de a bejelentés módja erősen alátámasztani is látszik korábbi feltételezésünket. Egy munkaszüneti napon (május 1-jén) éjjel, 21 óra 58 perces dátummal jelent meg a közlemény a MÁV-Start honlapján. Esetleg azért, hogy elkerülje a sajtó figyelmét? Hiszen a napilapok lapzártája rég elmúlt, híradók sem készülnek már ekkor a nagy televíziókban. A magyar közlekedés irányítói legfeljebb azt sajnálhatják, hogy napi 24 órában létezik az internet.

Az időpont megválasztásánál nem elegánsabb a közlemény szövege sem. Az első mondat szerint a közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésével összefüggésben vetik ki az újfajta pótjegyet, ám ettől még nem érthető, hogy a magyar vasút leglepusztultabb szegmensének, vagyis a nem minőségi távolsági vonatoknak a drágítása mennyiben szolgálja a korszerűsítést. A szöveg úgy folytatódik, hogy növekszik a pótjegyköteles gyorsok száma. Ez szó szerint igaz, hiszen eddig néhány volt, most meg majdnem mindegyik az lesz.

A gyorsvonatipótjegy-köteles vonatok listája itt is itt érhető el (május 2-án hajnalban nem hibátlan formában) vonatszám szerint. A kilométerfüggő pluszdíj mértéke annyi, amit korábban az iho is megírt, azaz megegyezik a kiemelt Volán-járatokra, illetve az IC-vonatokra (utóbbiakra a helybiztosításon felül) kivetett összegekkel. A feláras körbe 258 hibrid, gyors- és sebesvonat tartozik, ezzel a menetjegyen túli díjfizetés már 546 vasúti és 657 autóbuszjáratot érint.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium friss sajtóközleménye szerint a teljes (autóbuszos és vasúti) felárrendszertől összesen 1,5-2 milliárd forintos bevételt várnak 2013-ban.

A kiegészítő jegy ára
km jegyár
km jegyár





0-100 150
260
380
120 175
280
410
140 205
300
440
160 235
350
515
180 265
400
590
200 295
450
660
220
325

500
735
240
355

500-tól
735
A gyorsvonatokra érvényes 2013. májustól, az IC-kre és kiemelt Volán-járatokra 2012. szeptembertől.

A gyorspótjegyet nem vetik ki a vasútibérlet-tulajdonosokra, a vasutasokra és az országgyűlési vagy európai képviselőkre.

Náluk rosszabbul járnak viszont a budapesti bérletesek. A fővárosi szakaszokon a vonatra is érvényes BKSZ-es okmány mellé ugyanis a teljes szakaszra kell majd megvenni a pótjegyet.

A gépi jegykiadás hardveres és szoftveres részét gyártó és kezelő Data-Press Kft. ügyvezető igazgatója, Juhász László kérdésünkre elmondta, hogy a végleges minisztériumi döntést kézhez kapva dolgoznak a jegykiadó rendszerek fejlesztésén, technikai akadálya nincs, hogy a május 15-i tarifamódosításra minden, gépi jegykiadással felszerelt állomási pénztárnál lehessen pótjegyet váltani.