Roncs bin Laden udvarán: lopakodó helikopter?

iho   ·   2016.05.06. 16:15
cim

2011. május másodikán az amerikai haditengerészet különleges alakulata, egy Navy SEAL különítmény sikeresen megostromolta Pakisztánban Oszama bin Laden lakóházát. A világ nagyrészt a terrorista vezér elpusztításának részleteivel volt elfoglalva, a katonai és repülő közvélemény egy „apró” baleset nyomai miatt lett izgatott. Az akció során összetört az egyik helikopter, amely bin Laden házának udvarán ért földet, vagy valamilyen technikai hiba miatt, vagy mert a pilótája a szűk helyen, a korlátozott látómezőt biztosító NVG-ket használva rosszul helyezkedett. Az akció utáni állapotról közreadott fotók némelyikén ennek a gépnek a roncsai is látszanak, és ez a gép – valami olyasmi volt, aminek a létezéséről nem tudott a világ. És be kell látni, azóta sem tudunk igazán sokat, igazán biztosat róla.

Olyan farokrotor, amilyen egyetlen amerikai típuson sem látható...

Volt, aki egy teljesen új titkos típusról beszélt, de a leggyakoribb feltételezések szerint a gép a széles körben használt, a különleges alakulatok eszköztárában is fontos szerepet játszó Sikorsky UH/MH-60-as Blackhawk speciális, alacsony észlelhetőségű változata lehetett. Módosíthatták a törzset, a farokrész kiképzését a vezérsíkokkal, a főrotort és a farokrotort (Fenestron, vagyis burkolt farokrotor?), leárnyékolhatták a hajtóműveket, számítógépes vezérlés révén csökkenthették a rotorok vibrációját, különleges festést alkalmazhattak, mindent annak érdekében, hogy a gép kisebb jelként jelenjen meg a radarernyőkön, csendesebben, szinte észrevétlenül tudja megközelíteni a bevetés helyszínét. A The Aviationist szerint a gép felszereléséhez a behúzható futókon túl behúzható töltőcső is tartozik, az eredeti típusnál ez merev. Más feltételezések szerint a gép ezekkel a modifikációkkal az S-76-os titkos változata lenne.

Az üggyel többször foglalkozó The Aviationist rajza: felül az MH-X, alul az MH-60-as

Sokszor sokféle titkos szerkezetet feltételez a szenzációra éhes közvélemény az amerikai fejlesztési központok mélyén, de ez alkalommal, úgy tűnik, egy ilyen programnak kivételesen valóban nyoma maradt.

A titokzatos gépet azóta MH-X néven is emlegeti a közvélemény, és a The Aviationist szakírójának meg nem erősített információi szerint annak ellenére, hogy a gépek az eredeti Blackhawk-változatokhoz képest kevésbé bizonyultak manőverezhetőknek, a pakisztáni akció után mégis folytatták a programot, sőt, állítólag egyes amerikai küldetések során tavaly Szíriában is használták a különleges alakulatok: ezeknek a gépeknek a segítségével sikerült néhány ISIS-vezetőt megölnie az amerikaiaknak.

Ez a fantáziakép valóban azt az udvart ábrázolja, de egy akciófilm helikopterét varázsolták rá

A történetet az teszi hihetővé, hogy az Egyesült Államokban valóban létezett „lopakodó” helikopter-program, a Boeing-Sikorsky fejlesztésében épült. RAH-66 Comanche, a Blackhawk-kategóriánál kisebb, könnyű felderítő és támadó forgószárnyas, különleges sebességgel és alacsony észlelhetőséggel. Elsősorban a Kiowa Warrior leváltására tervezték, de átvehette volna az AH-1 Cobra szerepkörét is, valóban stealth-tulajdonságokkal: a törzs kialakítása, a radarhullámokat kevéssé visszaverő felület, a nagyrészt kompozit-építésű szerkezet, a burkolt farokhajtómű, a digitális fly-by-wire kormányzás, a behúzható gépágyú és a belső fegyvertér. Kilenc évig tartott a tervezés és az első két prototípus elkészítése, de a programot végül is lefújták, miután már hétmilliárd dollárt öltek bele. Gyanítható, hogy a Comanche elbukott ugyan, de sok fontos összetevője a bin Laden ellen támadó helikoptereken látható. Illetve nem látható, de sejthető.

A világ első, két példányban létezett lopakodó helikoptere, a Comanche. De vajon az egyetlen-e?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek