A UPS-é az utolsó nyolc Boeing 767F
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
Az amerikai globális csomagküldő szolgálat azzal indokolta a megrendelést, hogy az új repülőgépek a UPS flotta-megújhodási programjának szerves részt képezik. Ez a célkitűzés még akkor sem rejt magában ellentmondást, ha hozzátesszük, a 767-es vélhetően a világ legrégebben gyártásban lévő, kéthajtóműves, szélestörzsű repülőgépe, szűzfelszállását még 1981-ben (!) hajtotta végre, ám ennek ellenére a teherszállító változatát továbbra is építi a Boeing; a gyár nyilvántartása szerint a Fedex és a UPS az elkövetkező években 21, illetve 16 767F-et tagoz majd be a flottájába.
Ezt megelőzően a UPS még 2022-ben jelentkezett be ugyancsak nyolc, megnövelt hatótávolságú, 52,4 tonna rakomány szállítására képes 767-300ER freighterért, ezeknek az átadása idén esedékes. A cég volt egyébként a teherszállító változat első felhasználója (1995), és az évek során 108-at vásárolt a típusból. Itt jegyezzük meg, hogy az amerikai légierőnek is vannak érvényes, a 767-esből kifejlesztett légi utántöltő KC 46A Pegasusra szóló megrendelései…
A jelenleg gyártott 767-osok koporsójába az utolsó szöget vélhetően az FAA szigorú regulája verte be: az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala egy évvel ezelőtt rögzített, 2028-ban életbe lépő új üzemanyag-hatékonysági szabványának a típus már nem tud megfelelni. A Boeing ugyan a típus karbonlábnyomának szerintük helytelen összefüggések alapján történt megállapításra hivatkozva két éve mentességet kért az új kibocsájtási előírások alól, de nem járt sikerrel, így vélhetően a Boeing 787 Dreamliner egyelőre csak a tervezőasztalon létező teherszállító változata lép a régi idők klasszikusa, a 767-es freighter változata helyére.
Ugyanakkor a típus továbbélésének lehetőségének körvonalai is felsejlenek az egyelőre nem pontosított elképzelések között: a jelenlegiek leváltása GenX vagy Trent 1000 hajtóművekre. Amennyiben az a terv valósul meg, a címadásunk érvényét veszti.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!