Az iho tavaszi híreiben beszámolt róla, hogy Tiszolcon újraindul a gőzvontatás a Breznóbánya felé vezető fogaskerekű vasúton. A vasútbarátoknak azonban számos további érdekességet is tartogat a környék, egy hetven éve félbehagyott nagyszabású vasútépítés megmaradt műtárgyai formájában.

A tervezett vonalak térképe és a megmaradt műtárgyak helye<br>(forrás: http://www.vlaky.net – Eredetileg egy 1941-es szlovák újságban jelent meg a térkép. A magyar feliratokat, és a műtárgyak helyét a szerző jelölte be)

A térképen megjelölt műtárgyak:
1. Tiszolci alagút (Tisovecký tunel)
2. Pod Dielikom alagút (Pod Dielikom tunel)
3. Korpási völgyhíd és alagút (Koprášsky most, Koprášsky tunel)
4. Nagyszabosi alagút (Slavošovský tunel)

Tiszolci alagút

Eredetileg a Tiszolc–Breznóbánya vasútvonal teljes fogaskerekű szakaszának kiváltását tervezték, de végül csak egy apró vonalkorrekció valósult meg a tervekből. Tiszolc állomás ugyanis fejállomás volt, és a fogaskerekű vasút is déli irányban indult, az állomással szemközti hegyormot megkerülve. A forgalom felgyorsítása érdekében úgy döntöttek, Tiszolc átmenő állomás legyen, ezért a breznóbányai vonal kezdeti kerülőjét átvágva egy alagutat építettek. Végül ez is csak 1949-re készült el, de ez a műtárgy legalább máig használatban van.

A tiszolci alagút vonalkorrekciója<br>(kép forrása: http://www.vlaky.net)

Pod Dielikom alagút

A Tiszolc–Nagyrőce vonal legfontosabb műtárgya a vízválasztó alatt húzódó, 2002 méter hosszú Pod Dielikom alagút. Az alagút szinte pontosan a Tiszolc–Murány közötti műút alatt fekszik. Ez a műtárgy teljes hosszában megépült, azonban a Tiszolc felöli bejárat általában víz alatt van, mert nincs lefolyása, így csak búvárfelszereléssel járható be. A Murány felőli bejárat azonban az interneten fellelhető információk alapján könnyen elérhető, és az alagút nagy része bejárható erről az oldalról. Az alábbi videón a teljes alagutat bejárhatjuk virtuálisan. Érdemes megfigyelni a víz alatt látható, eredeti építési faácsolatok maradványait.

Korpási völgyhíd és alagút

Ez a műtárgyegyüttes a Nagyrőce–Nagyszabos szakaszon található a mai Magnezitovce település Mníšany és Kopráš (Korpás) településrészei közötti hegyoldalban. A völgyhíd egy nagyon szép, ívboltos vasbeton építmény, amelyet leginkább bungee jumpingolásra használnak manapság (lásd az alábbi Youtube-videót)...

Közvetlen a völgyhíd közelében található a Korpási alagút. Ez egy viszonylag rövid, 245 méteres alagút, amelynek az interneten fellelhető információk szerint mindkét bejáratát befalazták, de időközben átbúvó nyílások „keletkeztek” a falazatokon, így átjárható.

A korpási völgyhíd és alagút<br>(kép forrása: http://www.vlaky.net)

Nagyszabosi alagút

Ez a legnagyobb megmaradt műtárgy 2400 méteres hosszával, ráadásul a fellelhető információk szerint teljes hosszában bejárható a vállalkozó kedvűek számára. A leírások alapján erős fényű lámpák kellenek az expedícióhoz, mert mindkét végén enyhe ív található, így több kilométert kell teljes sötétségben megtenni. Az alagút délnyugati kijárata Kopráš (Korpás) településrész végétől nagyjából egy kilométer távolságban van a Mníšanský patak völgyében felfelé haladva. A bejáratot már kezdi betemetni a hordalék, de még akár motorkerékpárral is járható (lásd az alábbi Youtube-videót).

A másik bejárat Slavošovce (Nagyszabos) vasútállomásától délnyugatra légvonalban 1,3 kilométer távolságban található a Rejdársky patak völgyében. Ezt a bejáratot már nehezebb észrevenni, mert a csatlakozó bevágás nem épült ki. Ezért az egykori munkagödörbe kell ácsolt lépcsőkön leereszkedni. Ráadásul a bejárat keresztmetszetének nagy részét már ellepte a hordalék, így gyalog is nehezen járható. A fentiek miatt az alagúttúra csak erős idegzetűeknek javasolt, de aki esetleg azon sajnálkozik, hogy nem tudja bejárni a perecesi bányavasút lezárt Graenzenstein-alagútját, az itt kárpótolhatja magát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!