Bizony rég volt...menetrend szerint utoljára vagy egy évszázada közlekedett Magyarországon emeletes vonat, akkor néhány személykocsit üzemeltetett a MÁV, de hosszú időt nem értek meg ezek a járművek. A rendszerváltás után, a kétezres évek elején újra felmerült az emeletes, mozdonyvontatta ingavonatok beszerzése, de egy tesztüzemen kívül nem sok történt.

A Stadler – először Flirt motorvonataival, majd egyre bővülő szolnoki üzemével – volt az a cég, amely vállalta nagy kapacitású motorvonatok szállítását a MÁV-Start részére, erről 2017 áprilisában kötöttek keretmegállapodást. A most aláírt szerződés tizenegy, majd később opcionálisan minimum újabb három-három szerelvény vásárlásáról szól.

Látványterv: KISS-ek a Nyugatiban<br>(forrás: Stadler)

A tender kiírásakor megfogalmazott elvárások a következők voltak: villamos motorvonati üzem, 160 kilométer per órás engedélyezett sebesség, 12-36 kerékpárszállító hely (a szezonális igényeknek megfelelően), utasszámláló és utastájékoztató rendszer, légkondicionált, wifivel ellátott utastér, mozgássérültek szállítására alkalmas tér illetve kerekesszékkel igénybe vehető mellékhelyiség.

A Stadler az új motorvonatokat ezeken felül ETCS L2 vonatbefolyásolóval felszerelve szállítja a maximális pályasebesség kihaszmnálása érdekében, emellett a jelenleg is közlekedő Flirt motorvonatokkal is csatolhatók lesznek, ezáltal elágazó vonalakon, az utasterheléstől függően lehet szét- illetve összekapcsolni a vonatokat – továbbá izgalmas szerelvényösszeállításoknak is szemtanúi lehetünk.

Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója és Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója a szerződés aláírása után

Az egyenként  16,7 millió eurós fajlagos beszerzési árú motorvonatok első lehívási csomagja tartalmazza az üzemeltetési készlet és az oktatások költségeit is. Az első tizenegy, 2019–2020 között érkező motorvonat a 70-es és a 100a vonalakon áll forgalomba, azonban iskolaidőszakban intercity, nyáron pedig a balatoni forgalomban is be kívánja vetni a MÁV-Start. A karbantartást a személyszállító társaság szolnoki üzeme végzi majd. A későbbi lehívásokban szereplő járműveket a 120a és a 80a vonalakon kívánják bevetni – az utóbbin Hatvanon túl, Vámosgyörkön át Gyöngyösre is közlekednének.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!