Igen keményen tervezi felfuttatni az egyesült államokbeli Mobile városában kiépített gyártóhelye kapacitását az Airbus. Az első itt összeszerelt keskenytörzsű 2016-ban készült el. A nagyratörő tervek szerint 2021-ben ugyan még csak havi hét gépre emelkedik a kibocsátás, közben azonban már zajlik egy új gyártócsarnok építése, amellyel együtt az európai gyártó beruházásának értéke már eléri az egymilliárd dollárt, és ugyancsak felpörög, a 320-as gépcsaládon túl, az egykori CSeriesek, vagyis mostani besorolásuk aszerint A220-esek gyártása is.

A cég friss közleménye azt az egészen elképesztő számot teszi közhírré, hogy az alabamai központ teljesítménye a 20-as évek közepére havi(!) 130 példányra emelkedik a két típusból.

Mobile, Egyesült Államok (fotók: Airbus)

A nagyléptékű fejlesztés mozgatója az Egyesült Álllamok és Európa közt zajló vámháború: Washington az Európában gyártott repülőgépek behozatali vámját tíz százalékra emelte, az Airbus elemi érdeke tehát, hogy az amerikai megrendelőknek Amerikán belül készítsen repülőgépeket, amelyeket az importvám nem érinti.

Egy másik, az európai típusok gyártásának jövőjét érintő kérdés a Brexit, tekintettel az Egyesült Királyságban lévő Airbus-telephelyekre és nagyobb üzemekre. Emlékezetes, mielőtt az a bizonyos népszavazás eldőlt, Toulouse-ból az akkori Airbus-főnökök komoly figyelmeztetéseket intéztek a britekhez, előre jelezve a súlyos következményeket – nemcsak a repülőgépgyártóra, hanem az Egyesült Királyság gazdaságára és a foglalkoztatottságra nézve. Nos, most, hogy az Unióból való kilépés már gyakorlatilag eldöntött tény, kérdés, mi lesz a sorsa például a Broughtonban működő szárnygyárnak.

Az Airbus első embere most Londonban bejelentette, a cég gyártóközpontjai megmaradnak Nagy-Britanniában. Sőt, Guillaume Faury azt is elmondta, hogy a brit kormánnyal egy „ambiciózus ipari stratégia” megvalósításáról tárgyalnak, vagyis ezek szerint még az Airbus-érdekeltségű részlegek bővítésére is van lehetőség.

Broughton, Wales

A cég jelenleg a szigetországban 13 ezer embert alkalmaz huszonöt üzemben, de a beszállító vállalkozások állománya százezerre rúg. Tom Enders, a korábbi elnök-vezérigazgató még a Britanniából való kivonulást helyezte kilátásba, a mostani Airbus-vezérkar azonban láthatóan alkalmazkodott a helyzethez, valamiféle garanciákat London is nyújt, és a cég már nem tervezi az ottani kapacitások felszámolását. A walesi Broughton mellett Bristol, Filton és Belfast számítanak komoly brit Airbus-központoknak, ezeknek a kiesése átmenetileg is hatalmas zavart okozna a gyártó terveiben, óriási költségeket jelentene, ha teljesen új létesítményeket kellene építeni helyettük akár a kontinensen, akár például az ugyancsak bővülő kínai Airbus-üzemben. De a friss fejlemények és a most zajló tárgyalások azt jelzik, erre nem lesz szükség.

A brit kormány üzleti, energetikai és ipari kérdésekkel foglalkozó minisztere azt is jelezte, hogy London továbbra is támogatja az Airbust és az Uniót, ami az Egyesült Államokkal szembeni vámháborút illeti. Nem derül ki azonban egyelőre a nyilatkozatokból, hogyan oldják meg majd az Unión kívül, az Egyesült Királyságban készült és az Unióba behozott Airbus-szárnyak és más részegységek ügyét, amelyeket ebben a relációban szintén importvámok sújtanának.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!