Emlékeznek még a gimis bioszra? Ha nem, akkor ismétlésül. Antibiózis: az egyik populáció számára semleges, a másik számára egyértelműen negatív hatásokkal járó együttélés. 0/-.

Na valami ilyesmi történik a 108-as vonalon idén, legfőképp az elmúlt másfél hónapban. Ezt megelőzően legalább meg lehetett próbálni ráhúzni a kapcsolatra, hogy +/--os, azaz valami predációhóz hasonlót, ha muszáj az ökológiai analógiák mellett maradnunk.

A debreceni új ipari park („Észak-Nyugati Gazdasági Övezet”) létesítéséhez hatszázezer tonna anyagot kell a térségbe szállítani, aminek a legjobb módja a vasúton történő fuvarozás. Az első ambíciózus tervek alapján még napi öt pár tehervonatról volt szó, aztán ez háromra csökkent, majd már a nyár elején hamar beállt a napi két pár tehervonat közlekedtetése Macs megálló-rakodóhelyre. A 108-as vonalon fekvő háromvágányos szolgálati hely  Debrecen és Balmazújváros között az egyetlen ahol rakodótér is van. Funfact: a személyvonatok amúgy itt meg sem állnak. A szállítás és a vonatpótlózás május 2-án indult, a személyvonatokat ezen a szakaszon a menetrendváltásig lemondták.

Rakodás Macson. A teljes szerelvény nem fér be a rakodóra, ezért meg kell azt osztani. Ha újabb rakott vonatot is hozott a gép Macsra, akkor előfordulhat rövid időre, hogy mindhárom vágányon tehervonat áll: a rakodón a maradék tíz kocsi, amit épp kiraknak, a másikon a már kirakott üres kocsik, a harmadikon pedig az újabb rakott szerelvény (Fotóink július elején készültek, amikor még jártak a tehervonatok. Képek: Vörös Attila)

Annak mindig örül egy vasútbarát, ha többletvonatok járnak valahol, főleg ha egyébként ritka teherforgalomról van szó. A +/+-os békés együttélést, mutualizmust azonban nem hagyták létrejönni a 108-as vonalon. A témában feltett kérdéseinkre a MÁV-tól kapott válaszok alapján a vasúttársaság szerint nem biztosítható egyszerre a rakodás és a személyvonatok közlekedtetése, mivel a tehervonatok Macs teljes vágánykapacitását igénybe veszik. Helszíni tapasztalataink szerint ez valóban így van, legalábbis naponta kétszer egy órára. Persze, hogy mikor van ez a kétszer egy óra, az erősen változik, függ a rakott vonatok érkezésétől és a rakodás ütemétől is. A vasúttársaság másképp látja, és nyilván ők vannak a szélesebb körű információk bortokában: „A MÁV kiemelt figyelmet fordított a kőszállítás tapasztalatainak begyűjtésére és értékelésére. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az irányvonati szerelvények kirakása az előzőekben ismertetett feltételek alapján lefoglalja a teljes nappali időszakot, ezért indokolt a pótlóbuszok közlekedtetése Debrecen és Balmazújváros között.”

Életkép Macson

A MÁV válaszai kitérnek arra is, hogy milyen tényezőket kellett még figyelembe venni, ami után úgy döntöttek, hogy a személyvonatokat csak Füzesabony és Balmazújváros között közlekedtetik, a maradék részen pedig vonatpótló buszokat vetnek be. Ezek:

  • Macs megálló-rakodóhely személyzet nélküli, nyíltvonali szolgálati hely;
  • a kiszolgáló menettel kapcsolatos biztosítóberendezési kezeléseket a tolatószemélyzet végzi;
  • a megálló-rakodóhelyre csak akkor indítható kiszolgáló vonat, ha Tócóvölgy és Balmazújváros állomás között más vonat nincs útban;
  • a megálló-rakodóhelyen csak akkor engedélyezhető tolatás (a védelmi berendezések csak akkor nyithatóak ki), ha Tócóvölgy és Balmazújváros állomás között vonat nincs útban;
  • a rakodóhely kiszolgálásához szükséges tolatási mozgások, valamint a rakodás – a térvilágítás hiányában – csak nappali világosság mellett végezhetők;
  • a rakodóterület hossza miatt a kiszolgáló vonatokat meg kell osztani, ez folyamatosan igényli a szerelvények cseréjét, tolatását;
  • egy rakodási napon két irányvonati szerelvény kirakását kell biztosítani, a szükséges kocsicserék elvégzésével.

A Google is frissítette felvételét, már itt is a tehervonat az úr

Információink szerint július 29-én volt utoljára rakodás Macson, az elmúlt másfél hónapban tehát azért nem jártak a személyvonatok, mert akár lehetett is volna kőrakodás.

A vágányzár – ami valójában nem is az, hiszen a menetrend szerinti személyvonatokon kívül sokminden más, például szerelvényvonatok közlekednek – leginkább a nagyobb csomagokkal, vagy éppen kerékpárral utazóknak okozza a legtöbb kellemetlenséget. A Tisza-tó megközelíthetősége bringával idén mindkét főbb irányból borzasztó körülményessé vált, hiszen Budapest-Füzesabony felől a 80a vonali vágányzár miatt kell a bicikliseknek kerülőutat betervezniük. Vagy marad a víztározó környezetében futó két mellékvonal. Megkérdeztük erről is a MÁV-ot.

Üres szerelvénnyel robog az MVÁ Kocárja Debrecen felé

A 2016-2018 közti időszakban a Debrecen–Tiszafüred, illetve a Debrecen–Poroszló között, valamint a Debrecen állomáson vásárolt Tisza-tavi kerékpáros túrajegyek darabszáma alapján megállapítható, hogy a május-augusztusi (főszezonnak tekinthető) időszakban havonta átlagosan 200 körüli kerékpárjegyet adtak el, az éves darabszám pedig átlagosan 1200.

Az alternatíva? Debrecen irányából eljutási lehetőséget ad a 103. számú Karcag–Tiszafüred vonalon, a nyári időszakban közlekedő új vonatpár, amellyel kettő helyett már (Sic!) három pár vonat várja az utasokat. A vonatok BDzx mellékkocsival közlekednek, amik kerékpárszállításra is alkalmasak. A nyári menetrend bevezetése óta sem az értékesítőnél, sem a pénztáraknál nem jelentkezett olyan nagy létszámú kerékpáros csoport, melynek kiszolgálását nem tudta volna teljesíteni a vasúttársaság. A 108. számú vonalon, a vágányzárolt részen túl a Balmazújváros és Füzesabony között közlekedő valamennyi vonaton lehetséges kerékpárral utazni. Személyes élmény: Budapestről a legkényelmesebb Tisza-tavi eljutás két átszállással a 102-es vonalra jött ki, kiskörei érkezéssel, és célpont szerinti maximum 30 kilométer tekeréssel.

Ha a Bzmot fekve marad, akkor Csörgővel továbbítják a Börtön-Bézé mellékkocsit Karcag és Tiszafüred között. Nem egyszer történt így idén nyáron...

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!