Átépítik Rotterdam Centraal állomást
Két hónap alatt végeznek is a tervezett munkálatokkal, jelentette be a VolkerRail, akik a holland vasúti infrastruktúráért felelős ProRail megbízásából az Arcadis nevű céggel közösen végzik a kivitelezést.
Nem az egész állomást építik át, csak az első vágány helyén is peron épül, így a jelenlegi peron négy méterrel lesz szélesebb, a munkálatok végeztével pedig már a második vágányon álló szerelvények utasai várakozhatnak itt, illetve szállhatnak ki és be a szerelvényekbe.
A változtatás ahhoz szükséges, hogy a nemsokára induló London–Amszterdam Eurostar-járatok megállhassanak Rotterdam főpályaudvarán. A nagysebességű vonatok ugyanis átlépik a schengeni zóna határát, amikor áthaladnak a Csalagúton, ezért utasaiknak kötelező az útlevélvizsgálat és a lezárt peron a várakozáshoz. Az átépítést követően ehhez háromezer négyzetméterrel nagyobb felület áll majd rendelkezésre. A VolkerRail és az Arcadis szerződése tartalmazza a vágányzatban és a biztosítóberendezésben szükséges módosítások kivitelezését is.
London és Amszterdam között évente hárommillió utas repül, ez Európa második legforgalmasabb légi útvonala. (A legforgalmasabb a Madrid–Barcelona viszonylat.) Az Eurostar International Ltd. eredetileg 2013-ra, majd legutóbb már a 2017. decemberi menetrendváltásra tervezték a közvetlen amszterdami járatok indítását az Eurostarokkal. Jelenleg 2018. márciusi vagy áprilisi indulásról hallani, szkeptikusok szerint azonban ez a projekt az Eurostar International esztergomi vonala és jó esetben 2018. decemberében lehet majd közvetlen Eurostar-járattal utazni Amszterdamba.
Az új járatok elvileg kevesebb, mint négy óra alatt teszik majd meg az utat. Repülővel ugyanez egy óra, de ha hozzávesszük, hogy a repülőtérre ki kell bumlizni, majd a másikról is vissza a városközpontba, illetve illik (és a lassú biztonsági ellenőrzés miatt a legtöbb esetben célszerű is) kettő órával az indulás előtt kiérni a repülőtérre, akkor a négyórás vonatút ugyanolyan vonzó tud lenni, még ha az Eurostarhoz is ki kell érni fél órával az indulás előtt.
Mindehhez hozzátéve, hogy már ötvenkilenc euróért is lehet majd London–Amszterdam vonatjegyet venni, vagy száz font alatt (azaz körülbelül harmincötezer forintért) menettérti jegyet az Eurostarokra, akkor bizony a vonat sok esetben olcsóbb is lesz, mint a repülés. Ráadásul az e320 típusú Velaro vonatokban végig lehet majd internetezni, ami a repülőkön nem lehetséges. A tervek szerint naponta kétszer, reggel és este indulnak majd a járatok, amelyek csak Brüsszelben és Rotterdamban állnak majd meg. Igény esetén az útvonal meghosszabbítható lesz Utrechtig is.
Úgy tűnik, a rotterdami pályaudvar részéről már nem lesz akadálya a járatok indításának. Amszterdamban a központi pályaudvar északi oldalán, a 15B vágány mellett épül egy új 60 méter hosszú terminál az Eurostarok utasainak. Ez csak átmeneti megoldás, mert az egész pályaudvar egy tízéves fejlesztésen megy át, amely során jócskán kibővül majd a területe. Egyelőre Schiphol repülőtéren nem fognak megállni a vonatok, mert itt nincs hely a határellenőrzéshez szükséges létesítmények megépítésére.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!